Prin prezenta, vă aducem la cunoștință procedura de acordare a serviciilor medicale pentru cetățenii străini și apatrizii care provin din zona conflictului armat din Ucraina și intră pe teritoriul României:

       Cetățenii străini sau apatrizii (inclusiv cetățenii ucrainieni) aflați în situații deosebite care provin din zona conflictului armat din Ucraina și intră în România beneficiază de servicii medicale, medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale și serviciile cuprinse în cadrul programelor naționale curative în aceleași condiții ca și persoanele asigurate din România.

       Furnizorii aflați în relație contractuală vor transmite la Casa de Asigurări de Sănătate Iași pentru aceste categorii, în format .pdf, asumată prin semnătură electronică extinsă calificată a reprezentantului legal, o copie a documentului de trecere a frontierei acceptat de statul român pe adresa de e-mail ucraina@cjasis.ro menționând în titlul e-mail-ului nivelul de prioritate 0, respectiv 1 (nivelul 0 reprezentând prioritate maximă). Facem cunoscut faptul că documentele de trecere a frontierei acceptate de către statul român sunt: pașaport (simplu, diplomatic, comercial, de urgență, temporar), documentul de călătorie pentru refugiați /azil/ apatrizi (DC 1951, DC 1954), document de călătorie sau tranzit, titlu de călătorie, laissez-passer, carnet de marinar, cartea de identitate. Documentul se transmite de către furnizor la CAS Iași în vederea atribuirii unui număr unic de identificare din SIUI, cu codul 425, respectiv 426, care va comunica în timp util furnizorului acest cod de identificare. O copie a acestui document se păstrează și la furnizor.

       Aceste categorii au fost create special pentru evidența informatizată a acestor persoane, fiind denumite Cetățenii din statele succesoare ale URSS (Ucraina, Federația Rusă și Republica Armenia) beneficiari ai Convenţiei ratificată prin Decretul nr.165/1961 (aferentă codului 425), respectiv Cetățeni străini sau apatrizi aflați în situații deosebite care provin din zona conflictului armat din Ucraina, care intră în România și nu solicită o formă de protecție, conform Legii nr. 122/2006 și care nu sunt beneficiari ai Convenției ratificată prin Decretul nr. 165/1961 (aferentă codului 426).

Pe baza codului unic de identificare înregistrat în SIUI, comunicat de către Casa de Asigurări de Sănătate Iași, furnizorii de servicii medicale vor raporta în același termen ca și pentru asigurații români serviciile medicale de care au beneficiat aceste categorii de persoane.

În acest sens, modalitatea de atribuire a codurilor 425, respectiv 426 este următoarea:

* Codul 425 se atribuie pentru cetățenii ucraineni, ruși sau armeni care au intrat în România anterior intrării în vigoare (27 februarie 2022) a dispozițiilor OUG nr. 15/2022 și pentru care s-a deschis dreptul la servicii medicale anterior acestei date, și pentru care sunt aplicabile dispozițiile Convenției;

Exemplu: un caz care s-a internat în spital în data de 22 februarie 2022 și externat după data de 27 februarie, va beneficia de Convenție și va fi codificat 425.

 

*Codul 426 se atribuie:

- pentru cetățenii ucraineni care provin din zona conflictului armat din Ucraina și care au intrat în România anterior datei de 27 februarie 2022, data intrării în vigoare a dispozițiile OUG nr. 15/2022 și pentru care s-a deschis dreptul la servicii medicale ulterior acestei date, fiind aplicabile dispozițiile OUG nr. 15/2022;

- pentru cetăţenii străini (inclusiv cetățeni ucraineni) sau apatrizii aflaţi în situaţii deosebite care provin din zona conflictului armat din Ucraina, care au intrat în România şi care nu solicită o formă de protecţie potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările şi completările ulterioare, fiind aplicabile dispozițiile OUG nr. 15/2022.

Pentru serviciile acordate acestor persoane furnizorii aflați în contract vor ține evidențe distincte, urmând ca modul de facturare să fie comunicat ulterior de către CAS Iași.

            Totodată, precizăm faptul că, în cadrul CAS Iași, este organizat un program zilnic între orele 08:00-20:00, inclusiv în zilele de sambătâ și duminică, pentru activitatea de procesare în regim de urgență a documentelor transmise de către furnizorii aflați în relație contractuală.