I. Referitor la acordarea serviciilor medicale, medicamentelor şi dispozitivelor medicale începând cu data de 1 mai 2015, facem următoarele precizări:


Potrivit Hotărârii Guvernului nr. 400/2014 pentru aprobarea pachetelor dc servicii medicale şi a Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului dc asigurări sociale dc sănătate pentru anii 2014 - 2015,

Furnizorii de servicii medicale au obligaţia:
„să folosească on~line sistemul naţional al cardului de asigurări sociale de sănătate din platforma informatică a asigurărilor de sănătate; în situaţii justificate în care nu se poate realiza comunicaţia cu sistemul informatic, se utilizează sistemul off-line; asumarea serviciilor medicale acordate se face prin semnătură electronică extinsă potrivit dispoziţiilor Legii nr. 455/2001, republicată. Serviciile medicale înregistrate off-line se transmit în platforma informatică a asigurărilor de sănătate în maximum 72 de ore de la momentul acordării serviciului medical, pentru serviciile acordate în luna pentru care se face raportarea. Serviciile medicale din pachetul de bază acordate în alte condiţii decât cele menţionate anterior nu se decontează furnizorilor de către casele dc asigurări de sănătate; prevederile sunt valabile şi în situaţiile în care se utilizează adeverinţa dc asigurat cu valabilitate de 3 luni de la data emiterii pentru cel care refuză cardul naţional din motive religioase sau de conştiinţă/adeverinţa înlocuitoare pentru cei cărora li se va emite card naţional duplicat sau, după caz, documentele prevăzute la ari 212 alin. (I) din Legea nr. 95/2006, cu modificările şi completările ulterioare, pentru persoanele cărora nu le-a fost emis cardul în vederea acordării serviciilor medicale. "

Furnizorii de medicamente au obligaţia:
„să solicite, începând cu data Implementării cardului naţional de asigurări sociale de sănătate, acest document/adeverinţa de asigurat cu valabilitate de 3 luni de la data emiterii pentru cel care refuză cardul naţional din motive religioase sau de conştiinţă/adeverinţa înlocuitoare pentru cei cărora li se va emite card naţional duplicat sau, după caz, documentele prevăzute la art. 212 alin. (I) din Legea nr, 95/2006, cu modificările şi completările ulterioare, pentru persoanele cărora nu le-a fost emis cardul şi să le utilizeze în vederea eliberării medicamentelor, dacă acestea se ridică din farmacie de către beneficiarul prescripţiei; în situaţia în care ridicarea medicamentelor de la farmacie se face de către un împuternicit, se solicită cardul naţional de asigurări sociale de sănătate al împuternicitului sau cartea de identitate/buletinul de identitate/paşaportul, dacă împuternicitul nu poate prezenta cardul naţional de asigurări sociale de sănătate; medicamentele din pachetul de bază acordate în alte condiţii decât cele menţionate anterior nu se decontează furnizorilor de către casele de asigurări de sănătate;"
 
Furnizorii de dispozitive medicale au obligaţia:
„să folosească on-line sistemul naţional al cardului de asigurări sociale de sănătate din platforma informatică a asigurărilor de sănătate; în situaţii justificate în care nu se poate realiza comunicaţia cu sistemul informatic, se utilizează sistemul off-line; asumarea dispozitivelor medicale eliberate se face prin semnătură electronică extinsă potrivit dispoziţiilor Legii nr. 455/2001, republicată.
Dispozitivele medicale eliberate off-line se transmit în platforma Informatică a asigurărilor de sănătate în maximum 72 de ore de la momentul eliberării, pentru dispozitivele eliberate în luna pentru care se face raportarea. Dispozitivele medicale din pachetul de bază eliberate în alte condiţii decât cele menţionate anterior nu se decontează furnizorilor de către casele de asigurări de sănătate; prevederile sunt valabile şi în situaţiile în care se utilizează adeverinţa de asigurat cu valabilitate de 3 luni de la data emiterii pentru cel care refuză cardul naţional din motive religioase sau de conştiinţă/adeverinţa înlocuitoare pentru cel cărora 11 se va emite card naţional duplicat sau, după caz, documentele prevăzute la art. 212 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, cu modificările şi completările ulterioare, pentru persoanele cărora nu le-a fost emis cardul în vederea eliberării dispozitivelor medicale."

Prezentarea şi utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate se face începând cu data de 1 mal 2015, potrivit prevederilor de la punctele 11, 12 şi 13 din anexa 47
la Ordinul ministrului sanăitaţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 388/186/2015 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare în anul 2015 a Hotărârii Guvernului nr. 400 /2014 pentru aprobarea pachetelor de servicii medicale şi a Contractului-cadru care reglementeaza condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anii 2014 - 2015. astfel:
„ 11. Prezentarea şi utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate la furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale se face la momentul acordării serviciului, astfel:
11.1  În asistenţa medicală primară utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate se face la momentul acordării serviciilor medicale prevăzute în pachetul de bază.
11.2  In asistenţa medicală ambulatorie de specialitate pentru specialităţile clinice utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate se face la momentul acordării serviciilor medicale prevăzute în pachetul de bază, cu excepţia serviciilor de sănătate conexe actului medical pentru care nu este necesară prezentarea cardului.
11.3 In asistenţa medicală ambulatorie de specialitate pentru specialitatea reabilitare medicală şi acupunctura utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate se face la momentul acordării serviciilor medicale prevăzute în pachetul de bază, astfel:
a) pentru consultaţii şi proceduri în cabinet la momentul acordării
b) pentru procedurile acordate în baza de tratament prezentarea cardului se face în fiecare zi de tratament/fiecare zt în care se acordă servicii de acupunctura în cadrul curei de tratament
11.4 In asistenţa medicală ambulatorie de specialitate de medicină dentară utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate se face la momentul acordării serviciilor medicale prevăzute în pachetul de bază.
11.5 In asistenţa medicală ambulatorie de specialitate pentru specialităţile paracllntce utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate se face, astfel:
a) pentru serviciile medicale paraclinice - analize de laborator prezentarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate se face la momentul recoltării probelor In punctele de recoltare proprii ale furnlzorilor de investigaţii paraclinice, cu excepţia serviciile paraclinice de microbiologie, hlstopatologie şi cltologie dacă probele nu se recoltează la furnizorii de investigaţii paraclinice. Pentru serviciile paraclinice de mlcrobiologle - examene de urină şi examene de materii fecale dacă sunt singurele investigaţii recomandate pe biletul de trimitere se utilizează cardul la momentul depunerii probelor la furnizorul de investigaţii paraclinice; dacă acestea sunt recomandate pe biletul de trimitere împreună cu alte analize de laborator se utilizează cardul la momentul recoltării analizelor de laborator. Pentru examinările de histoputologie şi citologle care nu se recoltează la furnizorii de investigaţii paraclinice probele sunt transmise la furnizorii de servicii medicale paraclinice însoţite de biletele de trimitere fără a fl necesară prezentarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate,
b) pentru serviciile medicale paraclinice - investigaţii de radiologie, imagistică medicală, explorări funcţionale şi medicină nucleară utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate se face la momentul efectuării investigaţiilor prevăzute în pachetul de bază.
11.6     În asistenţa medicală spitalicească utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de
sănătate se face, astfel:
a)    pentru serviciile medicale spitaliceşti în regim de spitalizare continuă utilizarea cardului
naţional de asigurări sociale de sănătate se face la internarea şi externarea din spital, cu excepţia următoarelor situaţii:
- la internare în spital dacă criteriul la internare este urgentă medlco-chirurgicală
- la externare din spital pentru cazurile transferate la un alt spital şi la internare ca şi caz transferat
- la externare pentru situaţiile în care s-a înregistrat decesul asiguratului.
b)    pentru serviciile medicale spitaliceşti în regim de spitalizare de zi prezentarea cardului
naţional de asigurări sociale de sănătate se face la flecare vizită, cu excepţia situaţiilor în care
criteriul de internare este urgentă medico-chirurgicală pentru serviciile acordate în structurile de urgenţă (camera de gardă/UPU/CPU) care nu sunt finanţate de Ministerul Sănătăţii/ministerele şi instituţiile cu reţea sanitară proprie,
11.7     Pentru furnizorii de îngrijiri medicale la domiciliu, respectiv îngrijiri paliative la domiciliu
utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate se face în fiecare zi în care se acordă îngrijiri.
11.8. În asistenta medicală de reabilitare medicală şi recuperare, în sunătorii şi preventorii utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate se face la internare şi externare.
11.9    Pentru dispozitive medicale, este necesară utilizarea cardului naţional de asigurări
sociale de sănătate dacă dispozitivul medical se ridică de către heneficiar de la sediul
lucrativ/punctul de lucru al furnizorului de dispozitive medicale. In situaţia în care ridicarea
dispozitivului medical de la sediul lucrativ/punctul de lucru al furnizorului de dispozitive medicale se face de către aparţinătorul beneficiarului - membru al familiei (părinte, soţ/soţie, fiu/fiică), împuternicit legal -, se utilizează cardul naţional de asigurări sociale de sănătate sau cartea de identitate/buletinul de identitate/paşaportul acestuia:
În situaţia în care dispozitivul medical se eliberează prin poştă, curierul, transport propriu ori închiriat prezentarea cardului nu este necesară: confirmarea primirii dispozitivului medical expediat de către furnizor prin poştă, curierul, transport propriu ori închiriat şi primirea la domiciliu, se face sub semnătura beneficiarului sau ori a aparţinătorului acestuia - membru al familiei - părinte, soţ/soţie, fiu/fiică, împuternicit legal, reprezentant legal - cu specificarea domiciliului la care s-a făcut livrarea, a actului de identitate şi a codului numeric personal/codul unic de asigurare ale persoanei care semnează de primire.
11.10    Pentru medicamente cu şi fără contribuţie personală, utilizarea cardului naţional de
asigurări sociale de sănătate se face la momentul ridicării medicamentelor din farmacie, dacă
acestea se ridică de către beneficiarul prescripţiei:
În situaţia în care ridicarea medicamentelor de la farmacie se face de către un împuternicit, se utilizează cardul naţional de asigurări sociale de sănătate al împuternicitului sau cartea de identitate/buletinul de identitate/puşupurtul, dacă împuternicitul nu poate prezenta card.
12.    Informaţii referitoare la utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate de către asiguraţi şi fluxul de lucru pentru furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale, sunt postate pe site-ul www.cnas.ro.
13.    Prevederile privind acordarea serviciilor medicale, medicamentelor şi dispozitivelor
medicale prin utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănâtute de către furnlzorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale, sunt aplicabile de la data prevăzută la art. 2 alin (2) din HG nr. 900/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la cardul naţional de asigurări sociale de sănătate din titlul IX "Cardul european şi cardul naţional de asigurări sociale de sănătate" din Legea nr. 95/2006 privind reforma In domeniul sănătăţii, cu modificările si completările ulterioare. "