Sesiunea de contractare a serviciilor medicale, a medicamentelor în tratamentul ambulatoriu, a dispozitivelor și echipamentelor medicale pentru anul 2021 s-a încheiat
- Domenii de asistență medicală:
- MEDICAMENTE CU ȘI FĂRĂ CONTRIBUȚIE PERSONALĂ
- Numărul furnizorilor care au îndeplinit condițiile legale pentru încheierea contractelor: 109 societăți, din care:
Urban: 81 societăți
Rural: 28 societăți
- Număr farmacii în mediul urban: 208 farmacii
- Număr farmacii în mediul rural: 141 farmacii și oficine
- Credite de angajament aprobate la data de 01.07.2021 în sumă de: 287.618.510 lei
- Pe parcursul anului 2021 se vor încheia contracte cu prioritate în mediul rural și în zonele deficitare din mediul urban.
- DISPOZITIVE MEDICALE
- Numărul furnizorilor care au îndeplinit condițiile legale pentru încheierea contractelor: 65
- Credite de angajament aprobate la data de 01.07.2021 în sumă de: 6,091,000 lei
- În prezent nu există lista de așteptare
În situaţia în care numărul de cereri va creşte peste nivelul bugetului alocat (dacă va exista listă de așteptare), aprobarea deciziilor se va efectua în funcţie de criteriile de prioritate care au fost propuse de Serviciul medical al C.A.S. Iaşi și avizate de către Consiliului de Administraţie al C.A.S. Iaşi, după cum urmează:
- Echipamente pentru oxigenoterapie și ventilație noninvazivă;
- Dispozitive pentru protezare stomii;
- Dispozitive pentru incontinență urinară;
- Persoane cu handicap (în termen de maxim 30 de zile de la data depunerii documentației, conform prevederilor art. 11, alin. 2 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare), indiferent de dispozitivul solicitat;
- Dispozitive medicale solicitate pentru asigurații beneficiari ai legilor speciale, cazuri sociale deosebite, persoane singure, fără aparținători, indiferent de dispozitivul solicitat;
- Dispozitive medicale solicitate pentru copii până la vârsta de 18 ani, femei insărcinate, indiferent de dispozitivul solicitat
- Dispozitive medicale solicitate pentru elevi și studenți până la varsta de 26 de ani, asigurații salariați sau care desfașoară activități independente;
- Dispozitive ortopedice și mijloace de mers;
- Lentile intraoculare;
- Proteze auditive;
- Proteză externă de sân și accesorii (sutien);
- Data depunerii la CAS a cererii pentru dispozitive medicale.
- ÎNGRIJIRI MEDICALE LA DOMICILIU
- Numărul furnizorilor care au îndeplinit condițiile legale pentru încheierea contractelor: 26
- Credite de angajament aprobate la data de 01.07.2021 în sumă de: 4,949,000 lei
- ÎNGRIJIRI PALIATIVE LA DOMICILIU
- Numărul furnizorilor care au îndeplinit condițiile legale pentru încheierea contractelor: 1
- Credite de angajament la data de 01.07.2021 aprobate în sumă de: 340,000 lei
- ASISTENȚA MEDICALĂ PRIMARĂ
- Numărul furnizorilor care au îndeplinit condițiile legale pentru încheierea contractelor: 391
- Numărul de medici de familie cu liste proprii aflați în relație contractuală cu CAS Iași: 399
- Credite de angajament la data de 01.07.2021 aprobate în sumă de: 110,218,330 lei
- Comisia mixta constituita conform prevederilor art. 2 din Anexa nr. 2 a Hotărârii Guvernului nr. 696/2021 pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale, tehnologiilor şi dispozitivelor asistive în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anii 2021 – 2022. a aprobat următoarele:
- criteriile pentru stabilirea necesarului de medici de familie cu liste proprii pentru mediul urban și mediul rural;
- comisia a dispus înființarea posturilor de medicină de familie în cadrul Comunei Lețcani și Costești;
- a fost stabilit numărul minim de persoane asigurate înscrise pe listele medicilor de familie din mediul rural, pe unităţi administrativ-teritoriale, pentru care se încheie contract de furnizare de servicii medicale din asistenţa medicală primară cu casele de asigurări de sănătate, respectiv 500;
- la nivelul județului Iași, în cadrul Comunei Lespezi există medicul CMI dr. Buiuc Doina Ecaterina care are înscriși pe listă un număr de 366 asigurați la data de 01.07.2021. Comisia a analizat situația și a decis faptul că se aprobă încheierea contractului de furnizare de servicii medicale din asistenţa medicală primară pentru CMI dr. Buiuc Doina Ecaterina cu CAS Iași;
- la nivelul Municipiului Iași există un singur medic care are înscriși pe listă un număr de 761 asigurați la data de 01.07.2021, respectiv CMI dr. Popovici Evelina Sorina. Comisia a analizat situația și a decis faptul că se aprobă încheierea contractului de furnizare de servicii medicale din asistenţa medicală primară pentru CMI dr. Popovici Evelina Sorina, însă medicul de familie are un termen de 6 luni de la data încheierii contractului de a înscrie pe listă numărul minim de asigurați, conform prevederilor legale în vigoare;
- până la data de 30.09.2021, se vor aplica sporurile stabilite în cadrul ședinței comisiei mixte pentru asistența medicală primară din data de 25.08.2020 urmând ca acestea să fie revizuite;
- localitățile deficitare privind asistența medicală primară la 30.06.2021 sunt: Heleșteni, Răchiteni, Sirețel, Tătăruși, Ipatele, Ion Neculce, Lungani;
- contractarea rămâne deschisă pentru furnizorii care doresc să intre în relaţii contractuale cu C.A.S. Iaşi pentru localitățile deficitare
- ASISTENȚĂ MEDICALĂ AMBULATORIE CLINICĂ
- Numărul furnizorilor care au îndeplinit condițiile legale pentru încheierea contractelor: 166
- Credite de angajament la data de 01.07.2021 aprobate în sumă de: 90,310,000 lei
- Numărul de medici pentru care s-a solicitat contract: 472
- Numărul de norme total solicitate: 376,25.
În cadrul comisiei mixte pentru asistență medicală ambulatorie de specialitate pentru specialități clinice și pentru specialitatea clinică de medicină fizică și de reabilitare din data de 13.07.2021, s-au aprobat următoarele:
- necesarul de norme pe specialități la nivelul județului – tabelul poate fi consultat pe site-ul CAS Iasi;
- până la data de 30.09.2021, se vor aplica sporurile stabilite în cadrul ședinței comisiei mixte pentru asistența medicală ambulatorie de specialități clinice și pentru specialitatea clinică medicină fizică și de reabilitare din data de 25.08.2020 urmând ca acestea să fie revizuite;
- contractarea rămâne deschisă pentru furnizorii care doresc să intre în relaţii contractuale cu C.A.S. Iaşi în mediul rural cu prioritate și urban, după caz, în limita normelor stabilite și aprobate de către comisia mixtă.
- ASISTENȚĂ MEDICALĂ DENTARĂ
- Numărul furnizorilor care au îndeplinit condițiile legale pentru încheierea contractelor: 236
- Numărul de medici care desfășoară activitați la furnizori: 236
- Credite de angajament la data de 01.07.2021 aprobate în sumă de: 12,689,000 lei
- ASISTENTĂ MEDICALĂ AMBULATORIE PARACLINICĂ
- Numărul furnizorilor care au îndeplinit condițiile legale pentru încheierea contractelor: 45
- Credite de angajament la data de 01.07.2021 aprobate în sumă de: 32,653,330 lei, din care PET- CT 4,484,000 lei
Sumele privind monitorizarea și investigațiile paraclinice recomandate de medical de familie persoanelor asimptomatice cu vârsta mai mare de 40 de ani, în cadrul consultațiilor preventive din pachetul de bază, vor fi solicitate CNAS după încheierea lunii în care au fost înregistrate serviciile medicale.
- ASISTENȚĂ MEDICALĂ AMBULATORIE DE MEDICINĂ FIZICĂ ȘI DE REABILITARE
- Numărul furnizorilor care au îndeplinit condițiile legale pentru încheierea contractelor: 34
- Credite de angajament aprobate la data de 01.07.2021 în sumă de: 1,592,000 lei
- ASISTENȚĂ MEDICALĂ DE RECUPERARE MEDICALĂ ȘI MEDICINĂ FIZICĂ ȘI REABILITARE ÎN SANATORII ȘI PREVENTORII
- Numărul furnizorilor care au îndeplinit condițiile legale pentru încheierea contractelor: 1
- Credite de angajament aprobate la data de 01.07.2021 în sumă de: 1,592,000 lei
11. SERVICII DE URGENȚĂ PRESPITALICEȘTI ȘI TRANSPORT SANITAR
- Numărul furnizorilor care au îndeplinit condițiile legale pentru încheierea contractelor: 3
- Credite de angajament aprobate la data de 01.07.2021 în sumă de: 738,000 lei
12. CENTRE DE PERMANENȚĂ
- Numărul furnizorilor care au solicitat încheierea contractelor: 22
- Credite de angajament aprobate la data de 01.07.2021 în sumă de: 10,947,000 lei
La nivelul CAS Iași au fost solicitate înființarea a trei centre noi de permanență în cadrul comunelor Valea Lupului, Gropnița și Sat Gârbești, Comuna Țibana.
13. CONVENȚII BILETE DE TRIMITERE MEDICI ȘCOLARI+SPITALE
- Numărul furnizorilor care au solicitat încheierea convențiilor: 15 pentru medici școlari și 8 pentru spitale
- . ASISTENȚĂ MEDICALĂ SPITALICEASCĂ
- Numărul furnizorilor care au îndeplinit condițiile legale pentru încheierea contractelor: 37
- Credite de angajament aprobate la data de 01.07.202 în sumă de: 583,857,610 lei
Valoarea totală contractată de spitale cu CAS Iaşi în anul 2021 se constituie din următoarele sume:
a) serviciile medicale spitaliceşti acordate în spitale a căror plată se face pe baza indicatorului tarif pe caz rezolvat (DRG),
b) serviciile medicale spitaliceşti pentru care plata se face pe bază de tarif pe zi de spitalizare,
b1) pentru spitalele de boli cronice şi pentru secţiile/compartimentele de cronici
b2) pentru serviciile medicale paliative în regim de spitalizare continuă
c) serviciile medicale spitaliceşti, pentru care plata se face prin tarif mediu pe caz rezolvat, acordate pentru afecţiuni acute în spitale, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 23 A la ordin, precum şi pentru servicii medicale spitaliceşti acordate în secţiile şi compartimentele de acuţi (aprobate/avizate de Ministerul Sănătăţii, după caz ca structuri distincte în structura spitalelor) din spitalele de boli cornice;
d) suma aferentă Programelor naţionale cu scop curativ pentru medicamente, materiale sanitare specifice, dispozitive medicale şi servicii de tratament şi/sau diagnostic;
e) suma pentru serviciile de supleere renală, inclusiv medicamente şi materiale sanitare specifice, transportul nemedicalizat al pacienţilor hemodializaţi de la şi la domiciliul pacienţilor, transportul lunar al medicamentelor şi al materialelor sanitare specifice dializei peritoneale la domiciliul pacienţilor, acordate în cadrul Programului naţional de supleere a funcţiei renale la bolnavii cu insuficienţă renală cronică din cadrul Programelor naţionale cu scop curative;
f) suma pentru serviciile medicale efectuate în cabinete medicale de specialitate în: oncologie medicală, diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice, cabinete de boli infecţioase şi în cabinete de planificare familială în care îşi desfăşoară activitatea medici cu specialitatea obstetrică-ginecologie, care se află în structura spitalului ca unităţi fără personalitate juridică, efectuate în regim ambulatoriu precum şi în cabinete medicale de specialitate din ambulatoriul integrat ale spitalului şi cabinetele de specialitate din centrele de sănătate multifuncţionale fără personalitate juridică organizate în structura spitalului, decontată din fondul alocat asistenţei medicale ambulatorii de specialitate pentru specialităţile clinice, în condiţiile prevăzute în anexa nr. 8 la ordin;
g) suma pentru investigaţii paraclinice efectuate în regim ambulatoriu, inclusiv cele efectuate în laboratoarele din centrele multifuncţionale fără personalitate juridică organizate în structura spitalelor decontată din fondul alocat asistenţei medicale paraclinice;
h) serviciile medicale spitaliceşti efectuate în regim de spitalizare de zi, inclusiv cele efectuate în centrele multifuncţionale fără personalitate juridică organizate în structura spitalelor, pentru care plata se face prin tarif pe serviciu medical/caz rezolvat
i) sume pentru serviciile medicale în scop diagnostic - caz efectuate în ambulatoriul clinic, a căror plată se face prin tarif pe serviciu medical în scop diagnostic - caz exprimat în lei, finanţate din fondul alocat pentru asistenţa medicală spitalicească; suma contractată se regăseşte în contractul încheiat pentru serviciile medicale acordate în ambulatoriul clinic;
j) suma pentru servicii de îngrijiri la domiciliu în condiţiile stabilite prin <LLNK 12021 696 20 301 0 15>HG nr. 696/2021 şi prin prezentul ordin, finanţate din fondurile alocate cu această destinaţie.
Nr crt |
Unitate sanitara |
Valori de contract lunare lei |
1 |
Spitalul Clinic Jud.de Urgenta "Sf.Spiridon" |
12,847,342 |
2 |
Spitalul Clinic de Urgenta pt.Copii "Sf.Maria" |
5,179,427 |
3 |
Instit.de Boli Cardiovasc."Prof.Dr.George I.M.Georgescu" |
2,462,987 |
4 |
Spitalul Clinic "Dr.C.I.Parhon" |
2,355,352 |
5 |
Spitalul Clinic Obst. Ginec."Cuza Voda" |
4,395,094 |
6 |
Spitalul Clinic Obst. Ginec."Elena Doamna" |
991,047 |
7 |
Spitalul Clinic de Pneumoftiziologie |
2,679,655 |
8 |
Institutul de Psihiatrie "Socola" |
3,916,384 |
9 |
Spitalul Clinic de Boli Infect. "Sf.Parascheva" |
2,489,325 |
10 |
Spitalul Clinic de Urgenta "Prof.Dr.Nicolae Oblu" |
2,818,624 |
11 |
Spitalul Clinic de Recuperare |
3,419,193 |
12 |
Spitalul Orasenesc Harlau |
580,450 |
13 |
Spitalul Municipal Pascani |
2,122,206 |
14 |
Spital Tg. Frumos |
126,414 |
15 |
Spital de Psih.si pt.Masuri de Siguranta Padureni Grajduri |
969,600 |
16 |
Spital Providenta |
1,210,260 |
17 |
Vital Medical Center Memory |
199,158 |
18 |
Arcadia Hospital |
1,414,793 |
19 |
Arcadia Cardio |
507,480 |
20 |
Euroclinic |
345,747 |
21 |
Cardiomed |
150,000 |
22 |
Consultmed |
150,000 |
23 |
Red Hospital |
834,696 |
24 |
Institutul Regional de Oncologie |
4,552,897 |
25 |
Pro Life Clinic SRL |
150,000 |
26 |
TransmedExpert |
165,000 |
27 |
Sanoptic |
130,000 |
28 |
Centrul medical Micu Vasile |
182,134 |
29 |
Clinica de Chirurgie Esculap (ELYTIS HOSPITAL HOPE) |
1,176,182 |
30 |
SC MedLife SA |
79,393 |
31 |
Centrul medical Sf. Neculai |
40,000 |
32 |
SC Bella Praxis SRL |
225,000 |
33 |
SC Roderma |
50,000 |
34 |
MNT Healthcare Europe SRL |
150,000 |
35 |
Spitalul CFR Iasi |
1,658,267 |
36 |
Spitalul CFR Pascani |
659,594 |
37 |
HYGEIA CLINIC SRL |
12,350 |
TOTAL |
61,396,051 |
1. Elementele de noutate conținute de noul Contract-Cadru valabil la data de 01.07.2021 conform HG nr.696/2021 sunt:
I. În asistenţa medicală primară:
a. În Pachetul de servicii de bază:
a,1 consultaţiile pentru afecţiunile cronice şi consultaţiile pentru bolile cu potenţial endemoepidemic ce necesită izolare pot fi acordate şi la distanţă, prin orice mijloace de comunicare, cu respectarea acelorași condiții de acordare ca și consultațiile în cabinet pentru afecțiunile cronice;
Documentele vor fi transmise pacientului prin mijloace de comunicare electronică;
a.2 Toate persoanele asimptomatice cu vârsta > 40 ani, pot beneficia de 1 - 3 consultaţii/asigurat/ pachet prevenţie ce se acordă anual. În ceea ce priveşte consultaţii preventive de evaluare a riscului individual la adultul asimptomatic cu vârsta > 40 ani, s-a reglementat transmiterea în PIAS, odată cu raportarea serviciului (în vederea validării serviciului) a următoarelor date: valoarea tensiunii arteriale, IMC, istoricul familial de deces prematur prin boala cardiovasculară şi/sau boli familiale ale metabolismului lipidic, statusul de fumător vor fi transmise în PIAS odată cu raportarea serviciului, în vederea validării acestuia;
a.3 consultaţiile la domiciliu acordate de către medicul de familie pentru un asigurat înscris pe lista proprie – pentru boli cronice: se decontează o consultaţie pe lună pentru toate afecţiunile cronice/asigurat (în prezent maximum patru consultaţii/an pentru bolile cronice);
a.4 în categoria serviciilor adiţionale au fost introduse servicii noi (ce pot fi acordate conform curriculei de pregătire a medicului): efectuarea spirometriei, măsurarea ambulatorie a tensiunii arteriale timp de 24 de ore, măsurarea indicelui de presiune gleznă – braţ, efectuare și interpretare EKG pentru monitorizarea bolilor cardiovasculare confirmate; decontarea acestor servicii se realizează din fondul aferent asistenței medicale primare, fiind cuantificate prin puncte pe serviciu medical.
a.5 în categoria activităţilor de suport, a fost introdusă şi eliberarea recomandării pentru îngrijiri paliative la domiciliu, medicii de familie putând recomanda şi acest tip de servicii;
a.6 s-a introdus urmărirea lăuzei la 4 săptămâni de la naştere la domiciliu; punctajul acordat;
b. În pachetul minimal de servicii medicale:
b.1 s-a introdus urmărirea lăuzei la 4 săptămâni de la naştere la domiciliu; punctajul acordat
II. În asistenţa medicală ambulatorie de specialitate pentru specialitățile clinice și pentru acupunctură:
b.1 consultațiile pentru afecțiunile cronice şi consultaţiile pentru bolile cu potenţial endemoepidemic ce necesită izolare pot fi acordate și la distanță, prin orice mijloace de comunicare.
Consultațiile la distanță se acordă şi se decontează similar consultaţiilor la cabinet pentru afecţiunile cronice şi sunt exceptate de la obligaţia prezentării biletului de trimitere de la medicul de familie sau de la alt medic de specialitate. Documentele vor fi transmise pacientului prin mijloace de comunicare electronică. terapiile psihiatrice pot fi acordate și la distanță, prin orice mijloace de comunicare. Terapiile psihiatrice la distanţă se acordă şi se decontează similar serviciilor diagnostice şi terapeutice acordate la cabinet. Serviciile conexe actului medical furnizate de psiholog în specialitatea psihologie clinică, consiliere psihologică şi psihoterapie, psiholog în specialitatea psihopedagogie specială – logoped pot fi acordate şi la distanţă, prin orice mijloace de comunicare. Serviciile conexe acordate la distanţă se acordă şi se decontează similar serviciilor conexe acordate la cabinet.
b.2 având în vedere efectele pe termen lung constatate la pacienţi după infecţia cu virusul SARS Cov – 2, în special la nivel pulmonar şi cardiac, medicii de specialitate din specialităţile clinice cardiologie şi pneumologie pot recomanda: - servicii conexe actului medical furnizate de fizioterapeuţi, pentru pacienţii cu afecţiuni post infecţie Covid – 19 sau agravări post infecţie Covid – 19, conform unui plan recomandat de medicul de medicină fizică şi de reabilitare prin scrisoare medicală - servicii conexe actului medical furnizate de psiholog în specialitatea psihologie clinică, consiliere psihologică şi psihoterapie: consiliere psihologică clinică, pentru pacienți cu afecţiuni post infecţie Covid – 19 sau agravări post infecţie Covid – 19;
III. În asistenţa medicală ambulatorie de specialitate pentru specialitatea clinică medicină fizică și de reabilitate:
c.1 a fost redefinită lista procedurilor diagnostice/terapeutice/tratamentelor care se pot efectua în cadrul consultaţiilor de medicină fizică şi de reabilitare;
c.1 în lista afecţiunilor care pot fi tratate în ambulatoriu în specialitatea clinică medicină fizică şi de reabilitare a fost introdus „Status post COVID-19”; numărul maxim de proceduri/oră posibil de efectuat în cadrul programului de lucru de către maseuri şi băieşi care îşi desfăşoară activitatea într-o formă legală la furnizor este de 4 proceduri/oră (în prezent 2 proceduri/oră);
c.3 biletul de trimitere pentru specialitatea clinică medicină fizică şi de reabilitare are o valabilitate de maximum 90 de zile calendaristice de la data emiterii (în prezent 60 de zile);
IV. În asistenţa medicală ambulatorie de specialitate pentru specialităţile paraclinice –
d.1 analiza de laborator „Creatinkinaza CK” – poate fi recomandată de medicul de familie (în prezent aceasta poate fi recomandată numai de medicul de specialitate din ambulatoriul de specialitate clinic);
d.2 pentru investigaţii paraclinice – recomandate de medicii de familie persoanelor asimptomatice cu vârsta > 40 ani, în cadrul consultațiilor preventive din pachetul de bază, sumele contractate cu casele de asigurări de sănătate se pot suplimenta prin acte adiţionale, după încheierea lunii în care acestea au fost acordate, în limita fondurilor alocate asistenței medicale din ambulatoriul de specialitate pentru specialități paraclinice.
V. În asistenţa medicală spitalicească:
În pachetul de bază – în Lista B.3.2. „Lista serviciilor medicale în regim de spitalizare de zi decontate asiguraţilor prin tarif pe serviciu medical şi pentru care în vederea decontării se închide fişa de spitalizare de zi (FSZ) după terminarea vizitei/vizitelor necesare finalizării serviciului medical” - a fost introdus serviciul „Evaluarea Sindromului Post Covid-19”;
e.1 Referitor la unele servicii medicale în regim de spitalizare de zi din Lista B.4.2, şi anume: - supravegherea unei sarcini normale (la gravida care nu deține documente medicale care să ateste existența în antecedentele personale patologice a rubeolei, toxoplasmozei, infecţiei CMV şi supravegherea unei sarcini normale (la gravida care deține documente medicale ce atestă existența în antecedentele personale patologice a rubeolei, toxoplasmozei, infecţiei CMV) – serviciile pot fi contractate şi de spitalele care au în structură secţii sau compartimente de obstetrică-ginecologie şi neonatologie ierarhizate la nivelul 1 conform prevederilor Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1881/2006, cu modificările şi completările ulterioare, (în prezent aceste servicii se contractează numai de spitalele de specialitate obstetrică-ginecologie şi de celelalte unităţi sanitare cu paturi, care au în structură secţii sau compartimente de obstetricăginecologie şi neonatologie ierarhizate la nivelul 3 sau 2);
e.2 screening prenatal (S11 - S19+6 zile) - serviciul poate fi contractat şi de spitalele care au în structură secţii sau compartimente de obstetrică-ginecologie şi neonatologie ierarhizate la nivelul 1 şi 2 conform prevederilor Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1881/2006, cu modificările şi completările ulterioare; (în prezent aceste servicii se contractează numai de spitalele de specialitate obstetrică-ginecologie şi de celelalte unităţi sanitare cu paturi, care au în structură secţii sau compartimente de obstetricăginecologie şi neonatologie ierarhizate la nivelul 3);
e.3 tarifele aferente serviciilor medicale şi cazurilor rezolvate în regim de spitalizare de zi nu se mai negociază de către furnizorii de servicii medicale spitaliceşti, pentru reducerea birocraţiei;
e.4 tarifele pe caz ponderat valabile pentru anul 2021 sunt egale cu tarifele pe caz ponderat pentru anul 2020;
e.5 indicele de complexitate a cazurilor (ICM) pentru anul 2021 este egal cu ICM-ul realizat în anul 2019 propriu spitalului, conform activităţii realizate, raportate şi confirmate de către Şcoala Naţională de Sănătate Publică, Management şi Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti, pentru activitatea anului 2019;
e.6 durata medie de spitalizare a fiecărui spital pentru anul 2021 este durata medie de spitalizare realizată de spital în anul 2019. Pentru spitalele cu o durată medie de spitalizare realizată în anul 2019 mai mică decât media celor mai mici 5 durate de spitalizare pe secţii realizate în anul 2019, durata medie de spitalizare în anul 2021 este de 2,97;
e.7 în Lista spitalelor pentru care plata se face prin tarif pe caz rezolvat, se introduc 6 spitale care au avut activitate medicală raportată pentru cazuri acute, luându-se în calcul activitatea desfăşurată în anul 2019.
e.8 În Lista spitalelor pentru care plata se face prin tarif pe caz rezolvat nu se mai regăsesc spitalele care nu au desfăşurat activitate pentru cazuri acute în anul 2019 (5 spitale) şi nici spitalele care se regăseau în Listă în anul 2018, însă nu au desfăşurat activitate pentru cazuri acute în anul 2019 şi anul 2020 (13 spitale); nivelul tarifului pe caz ponderat (TCP) pentru spitalele noi introduse în e.9 Lista spitalelor pentru care plata se face prin tarif pe caz rezolvat, se stabileşte conform nivelului de clasificare a fiecărui spital;
e.10 duratele de spitalizare pe secţii/compartimente valabile pentru toate categoriile de spitale sunt calculate pe baza datelor raportate la nivel naţional pentru activitatea desfăşurată în anul 2019. A fost introdusă durata de spitalizare pentru secţia/compartimentul de genetică medicală de 10 zile, conform propunerii Comisiei de specialitate genetică medicală de la nivelul Ministerului Sănătăţii, până la momentul în care istoricul cazurilor raportate pentru aceste secţii/compartimente va permite calcularea la nivel naţional a duratei de spitalizare pe secţia/compartimentul de genetică medicală;
e.11 au fost dezvoltate reglementări cu privire la contribuţia personală ce poate fi încasată de către spitalele private pentru serviciile medicale spitaliceşti acordate în regim de spitalizare continuă în secţiile de acuţi finanţate prin sistem DRG, în coroborare cu cele din Contractul-cadru pentru anii 2021-2022;
e.12 referitor la plata contribuţiei personale pentru serviciile medicale spitaliceşti acordate în regim de spitalizare continuă în secţiile de acuţi finanţate prin sistem DRG, au fost elaborate:
- model consimţământ pacient sau reprezentant legal al acestuia cu privire la contribuția personală pe care acesta o va achita;
- devizul estimativ înaintat pacientului;
- decontul la externare detaliat referitor la serviciile medicale spitalicești în regim de spitalizare continuă acordate în secţii de acuţi finanţate pe baza sistemului DRG de către spitalele private, pentru rezolvarea cazului, precum și toate celelalte servicii medicale și/sau nemedicale prestate asiguratului în perioada cuprinsă între comunicarea devizului estimativ și externarea acestuia.
VI. Pentru îngrijiri medicale la domiciliu:
Întreruperea furnizării de îngrijiri medicale la domiciliu se face cu avizul medicului care a emis recomandarea comunicat cu semnătură electronică extinsă/calificată, furnizorului de îngrijiri medicale la domiciliu; planul de îngrijiri poate fi modificat numai cu avizul medicului care a emis recomandarea de îngrijiri medicale la domiciliu, aviz transmis electronic, certificat cu semnătura electronică extinsă/calificată a acestuia;
VII. Pentru îngrijiri paliative la domiciliu îngrijirile paliative la domiciliu pot fi recomandate şi de medicii de familie aflaţi în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate, (în prezent pot fi recomandate de: medicii de specialitate din ambulatoriul de specialitate, medicii cu atestat de studii complementare în îngrijiri paliative din ambulatoriu de specialitate, medicii de specialitate din spital, aflaţi în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate);
XI. Medicamente cu şi fără contribuţie personală
- în cazul prescripţiilor medicale electronice online emise ca urmare a unei consultaţii la distanţă de medicul de familie sau de medicul de specialitate din ambulatoriul de specialitate pentru specialităţile clinice, asiguratul sau persoana care ridică medicamentele în numele asiguratului poate printa documentul transmis de medic prin mijloace de comunicare electronică sau îl poate prezenta/transmite farmaciei în vederea printării acestuia;
- în cazul prescripţiilor medicale electronice off-line emise ca urmare a unei consultaţii la distanţă de medicul de familie sau de medicul de specialitate din ambulatoriul de specialitate pentru specialităţile clinice, asiguratul sau persoana care ridică medicamentele în numele asiguratului poate printa documentul transmis de medic prin mijloace de comunicare electronică sau îl poate prezenta/transmite farmaciei în vederea printării acestuia.
X. Pentru dispozitive medicale în ambulatoriu:
- în Pachetul de bază au fost introduce dispozitive noi, respectiv:
f.1 „filtru umidificator HME” – în categoria de dispozitive de protezare în domeniul O.R.L.
f.2 „manşon de silicon pentru proteza de coapsă modulară cu manşon de silicon” şi „manşon de silicon pentru proteza de gambă modulară cu manşon de silicon” în categoria protezelor pentru membrul inferior; aceste dispozitive se pot acorda pentru amputaţie ca urmare a complicaţiilor diabetului zaharat şi ca urmare a afecţiunilor neoplazice la nivelul membrului inferior, la recomandarea medicului de specialitate ortopedie şi traumatologie, ortopedie pediatrică, chirurgie generală, chirurgie vasculară, chirurgie pediatrică, diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice;
- au fost revizuite condiţiile cu privire la recomandarea aparatelor pentru administrarea continuă cu oxigen;
- inhalatorul salin particule uscate de sare cu flux automat de aer poate fi recomandat copiilor cu vârsta până la 5 ani cu bronşită astmatiformă/bronşiolită şi de medicii cu specialitate pneumologie pediatrică (în prezent poate fi recomandat doar de medicii pediatri);
- nebulizatorul poate fi recomandat copiilor cu mucoviscidoză cu vârsta până la 18 ani şi de medicii cu specialitatea pneumologie pediatrică (în prezent poate fi recomandat doar de medicii pediatri şi medicii cu specialitatea pneumologie);
- a fost completat modelul de recomandare cu câmpuri aferente unor informaţii ce trebuie completate de medicul care face recomandarea, respectiv: ‐ pentru protezele de membru inferior se va menţiona pe prescripţia medicală modul de protezare: provizorie sau definitivă; ‐ pentru fotolii rulante – se specifică dacă se recomandă pe perioadă nedeterminată sau determinată; ‐ pentru echipamentele pentru oxigenoterapie şi ventilaţie noninvazivă se va menţiona perioada pentru care acestea sunt recomandate.
Alte reglementări:
- medicul care are o specialitate/mai multe specialităţi clinice cât și competență/atestat de studii complementare pentru îngrijiri paliative îşi poate desfăşura activitatea în baza unui singur contract încheiat cu casa de asigurări de sănătate, putând acorda şi raporta servicii medicale aferente specialității/specialităţilor respective și servicii de îngrijiri paliative;
- s-a precizat că pentru consultaţiile la distanţă, acordate de medicii de familie şi de medicii de specialitate din specialităţile clinice din ambulatoriu, nu este necesară utilizarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate;
- au fost introduse reglementări privind modalitatea de decontare a serviciilor medicale în cazul încetării de drept a contractului prin decesul titularului cabinetului medical individual;
- a fost introdusă posibilitatea eliberării biletelor de trimitere pentru servicii medicale clinice / prescripţiilor medicale pentru medicamente cu şi fără contribuţie personală, de către medicii din cabinetele medicale şcolare/studenţeşti pentru elevi, respectiv studenţi, indiferent de localitatea de domiciliu a acestora; (în prezent numai pentru elevi, respectiv studenţi cu domiciliul în altă localitate decât cea în care se află unitatea de învăţământ respectivă);
- a fost introdusă posibilitatea prescrierii de către medicii din cabinetele medicale şcolare şi studenţeşti a medicamentelor în caz de urgenţă medicală, numai pentru afecţiuni acute, pentru maximum 7 zile, pentru elevi şi studenţi, indiferent de localitatea de domiciliu a acestora.
2. Conform Ordinul ministrului sănătății și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 1.068/627/2021 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare în anul 2021 contribuția personală reprezintă diferenţa dintre tariful serviciului medical acordat de furnizorul privat şi suma rezultată din înmulţirea valorii relative a cazului cu tariful pe caz ponderat propriu spitalului, şi este afişată pe pagina de internet a furnizorilor privaţi de servicii medicale și la sediul acestora, într-un loc vizibil. Contribuţia personală a asiguratului pentru serviciile medicale spitaliceşti acordate în regim de spitalizare continuă în secţiile de acuţi finanţate prin sistem DRG se detaliază în devizul estimativ înaintat pacientului la prezentarea acestuia la furnizor, cu valabilitatea de 5 zile lucrătoare de la data înmânării acestuia pacientului. Devizul estimativ se poate modifica pe perioada internarii asiguratului în funcție de evoluția clinică, cu consimțământul acestuia sau al reprezentantului legal. Modelul devizului estimativ este prevăzut în Anexa 23 E la ordin anexat. Furnizorii privaţi au obligaţia să elibereze asiguratului căruia i-au fost acordate servicii pentru care s-a încasat contribuţie personală decontul la externare detaliat referitor la serviciile medicale spitalicești în regim de spitalizare continuă acordate în secţii de acuţi finanţate pe baza sistemului DRG de către spitalele private, pentru rezolvarea cazului, precum și toate celelalte servicii medicale și/sau nemedicale prestate asiguratului în perioada cuprinsă între comunicarea devizului estimativ și externarea acestuia, însoţit de documentele fiscale, detaliate conform decontului al cărui model este prevăzut în Anexa 23 E la ordin
3. Serviciile medicale ce vor fi decontate de casa de asigurări de sănătate spitalelor private sunt cuprinse în pachetul de servicii medicale de bază , conform Ordinului ministrului sănătății și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 1.068/627/2021 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare în anul 2021.
4. Modelul devizului/consimțământului /decontului de cheltuieli este prevăzut în Anexa 23 E la ordin.
5.Asigurarile voluntare de sănătate de tip complementar suportă coplata și contribuția personală datorate de asigurat în conformitat cu art.349, alin.2) din Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății cu modificările și compeltările ulterioare.Casele de asigurări de sănătate decontează serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale ce fac obiectul contractelor încheiate cu furnizorii de servicii medicale.
În conformitate cu OUG nr.64/30.06. 2021 numărul de paturi pentru care casele de asigurări de sănătate pot încheia contracte de furnizare de servicii medicale spitalicești în regim de spitalizare continuă cu furnizorii privați până la data de 31 decembrie 2022 nu poate fi mai mare decât numărul de paturi contractate cu furnizorii privați la data de 31 decembrie 2020 la nivelul fiecărui județ în parte, respectiv al municipiului București.
BIROUL DE PRESA