Având în vedere:

Solicitarea AstraZeneca Pharma S.R.L. cu nr. AZ / 35 / 26.03.2021, înregistrată la Serviciul Medical CNAS cu nr. 832 / 29.03.2021 şi la Direcţia Farmaceutică, Clawback, Cost – Volum cu nr. FCCV / 825 / 29.03.2021, în care se precizează:

 “…vă solicităm respectuos sprijinul pentru o comunicare către unitățile sanitare de a avea în vedere să nu raporteze către CNAS cantităţile din medicamentul Ticagrelor 90 mg (Brilique – W56291004), primite ca urmare a donaţiilor. Aceste donaţii s-au desfăşurat pentru a sprijini iniţierea tratamentului încă din spital la pacienţii trataţi anterior prin proceduri intervenţionale percutante, după implantarea unei proteze endovasculare (stent), având în vedere bugetele limitate de achiziţie ale spitalelor…..

Cantităţile livrate prin distribuitorul Eurofarm în unităţile sanitare, în baza avizelor de donaţii aprobate de ANMDM, ar trebui să nu fie raportate ca fiind achiziţionate de către spitalele respective şi ar trebui să nu intre în calcul de consum şi în raportare de clawback, având în vedere că ele au reprezentat donaţii de medicament. ”,

şi

Raportat la prevederile legislative privind obligaţia unităţilor sanitare cu paturi şi a centrelor de dializă de a raporta lunar consumul de medicamente suportate din FNUASS şi din bugetul Ministerului Sănătății, pentru care răspund de corectitudinea şi exactitatea datelor raportate către casele de asigurări de sănătate, şi anume:

ART. 1

Deţinătorii autorizaţiilor de punere pe piaţă a medicamentelor, care sunt persoane juridice române, precum şi deţinătorii autorizaţiilor de punere pe piaţă a medicamentelor, care nu sunt persoane juridice române, prin reprezentanţii legali ai acestora, au obligaţia de a plăti trimestrial pentru medicamentele incluse în programele naţionale de sănătate, pentru medicamentele cu sau fără contribuţie personală, folosite în tratamentul ambulatoriu pe bază de prescripţie medicală prin farmaciile cu circuit deschis, pentru medicamentele utilizate în tratamentul spitalicesc, precum şi pentru medicamentele utilizate în cadrul serviciilor medicale acordate prin centrele de dializă, suportate din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi din bugetul Ministerului Sănătăţii, contribuţiile trimestriale calculate conform prezentei ordonanţe de urgenţă.

ART. 5

(4) Farmaciile cu circuit deschis, unităţile sanitare cu paturi şi centrele de dializă care utilizează medicamente potrivit prevederilor art. 1 şi 12 îşi asumă sub semnătură electronică şi raportează la casele de asigurări de sănătate valoarea aferentă consumului de medicamente care include şi TVA, care se suportă din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi din bugetul Ministerului Sănătăţii, după cum urmează:

(…)b) unităţile sanitare cu paturi şi centrele de dializă care utilizează medicamentele prevăzute la art. 1 şi 12 raportează lunar, până la data de 15 a lunii curente pentru luna anterioară, la casele de asigurări de sănătate consumul de medicamente, pe baza metodologiei şi a formularelor de raportare aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate**)”,

    **) A se vedea Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 1518/890/2011 pentru aprobarea formularului de raportare a consumului de medicamente.

 

      art. 1, alin. (1) şi art. 2 - referitoare la modalitatea de raportare a furnizorilor de servicii medicale:

 ART. 1

(1) Pentru calculul contribuţiei trimestriale aprobate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2011 privind stabilirea unei contribuţii pentru finanţarea unor cheltuieli în domeniul sănătăţii, unităţile sanitare cu paturi şi centrele de dializă aflate în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate / Casa Naţională de Asigurări de Sănătate au obligaţia raportării lunare, în format electronic, până la data de 15 a lunii curente pentru luna anterioară, a consumului de medicamente, pe baza formularului prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin, iar pe suport de hârtie se depune situaţia centralizată. (…)

ART. 2

Unităţile sanitare cu paturi şi centrele de dializă răspund de corectitudinea şi exactitatea datelor raportate caselor de asigurări de sănătate.

 

ART. 92

(1) În relaţiile contractuale cu casele de asigurări de sănătate, furnizorii de servicii medicale au următoarele obligaţii:

(…)ş) să raporteze corect şi complet consumul de medicamente conform prevederilor legale în vigoare şi să publice pe site-ul propriu suma totală aferentă acestui consum suportată din bugetul Fondului şi al Ministerului Sănătăţii; spitalul care nu are pagină web proprie informează despre acest lucru casa de asigurări de sănătate cu care se află în relaţie contractuală, care va posta pe site-ul propriu suma totală aferentă acestui consum;

ART. 102

 (1) Nerespectarea oricăreia dintre obligaţiile unităţilor sanitare cu paturi prevăzute la art. 92 alin. (1) lit. a), lit. d) - i), k) - m), n), o) - s), t) - x), lit. aa), lit. ab) şi ac), atrage aplicarea unor sancţiuni pentru luna în care s-au înregistrat aceste situaţii, după cum urmează:

 (…) c) pentru raportarea incorectă / incompletă a datelor privind consumul de medicamente pentru unul sau mai multe medicamente, inclusiv pentru raportarea de medicamente expirate, trimestrial se reţine o sumă echivalentă cu contravaloarea medicamentului/medicamentelor respectiv(e), la nivelul raportării trimestriale..

       Vă aducem la cunoştinţă faptul că, raportarea lunară a consumului de medicamente utilizate în cadrul programelor naţionale de sănătate, în tratamentul spitalicesc sau în cadrul serviciilor medicale acordate prin centrele de dializă, după caz, trebuie să includă doar medicamentele suportate din FNUASS si bugetul Ministerului Sănătăţii, nu şi medicamentele primite din: donatii, sponsorizari, studii clinice sau alte surse de finanţare, sau alte produse care nu se încadrează în definiţia medicamentului”.