2020-07-06 ÎN ATENŢIA ANGAJATORILOR CARE AU RAPORTAT SALARIAŢI AFLAŢI ÎN ŞOMAJ TEHNIC/CONCEDII FĂRĂ SALARIU/PERIOADE SUSPENDATE – SITUAŢII ÎN CARE D112 A FOST DEPUSĂ FĂRĂ CONTRIBUŢII LA CASS - click aici
In contextul necesității de a limita răspândirea virusului COVID 19 la nivelul Municipiului București, recomandăm asiguraților, angajatorilor și instituțiilor/autorităților publice care ni se adresează, limitarea la maximul posibil a deplasărilor la sediul CASMB și utilizarea unor modalități de comunicare care nu presupun contactul direct cu angajații instituției noastre, respectiv, poștă, poșta electronică, fax, telefon.
Persoanele care se adresează CASMB și care, din motive obiective, nu au la dispoziție niciunul dintre mijloacele de comunicare anterior menționate, pot interacționa cu un număr minim de angajați ai instituției, prin intermediul unor ghișee speciale, localizate la parterul sediului CASMB. Personalul acestor ghișee va furniza, pe parcursul programului de lucru cu publicul, informații despre modalitatea de soluționare a următoarelor tipuri de activități de relații cu publicul:
• Depunere cereri/ridicare decizii de aprobare a achiziționării de dispozitive medicale
• Depunere cereri pentru eliberarea cardurilor europene/formularelor europene
• Validare calitate de asigurat
• Eliberare carduri naționale returnate de Poștă
• Eliberare adeverințe de înlocuire card național/adeverințe în caz de refuz al cardului national
• Casierie (plata contribuției pentru concedii și indemnizatii și a contravalorii formularelor tipizate destinate furnizorilor de servicii medicale, achitarea contravalorii cardului duplicat)
• Depunere dosare/ridicare aprobări pentru efectuarea examinării PET-CT, pompe de insulină și senzori de glicemie
• Depunere cereri pentru recuperarea sumelor reprezentând indemnizații de concedii medicale
• Încheiere contracte de asigurare pentru concedii medicale persoane fizice
• Registratură
Modul de lucru pe tipuri de activități poate fi consultat de către asigurați și angajatori – vezi/descarcă fișier aici.
" Utilizarea cardului naţional este obligatorie, modalitatea electronică de verificare a calităţii de asigurat se face prin introducerea de către furnizorii de servicii medicale, medicamente, îngrijiri la domiciliu şi dispozitive medicale a codului numeric personal al persoanei care necesită servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale în câmpul "CNP" din aplicaţia instalată pe site-ul CNAS la adresa http://cnas.ro/verificare-asigurati/
Asiguraţii cărora până la această dată nu li s-a emis cardul de sănătate pot beneficia de servicii medicale fără prezentarea acestuia și fără a fi necesara adeverința de asigurat eliberată de casa de asigurări.
Furnizorul de servicii medicale va verifica in aplicația de pe site-ul CNAS calitatea de asigurat și dacă pacientul are sau nu card emis.
Potrivit Art.7 alin 1 din Ordin nr.1549/29.11.2018, privind aprobarea Normelor metodologice pentru stabilirea documentelor justificative privind dobândirea calităţii de asigurat publicat în MO nr.1036/06.12.2018, documentele prin care se atestă calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate din România sunt, după caz:
- cardul naţional de asigurări sociale de sănătate în conditiile în care persoanele detinătoare se încadrează în una dintre categoriile de persoane asigurate potrivit legii;
- documentul rezultat prin accesarea de către furnizorii aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate a instrumentului electronic pus la dispoziţie de CNAS;
- adeverinţa de asigurat cu o valabilitate de 3 luni, pentru persoanele care refuză în mod expres, din motive religioase sau de conştiinţă, primirea cardului naţional;
- adeverinţa de asigurat eliberată prin grija casei de asigurări de sănătate la care este înscris asiguratul, numai în situaţia în care cardul naţional de asigurări de sănătate nu a fost emis și doar dacă în urma accesării de către furnizori a instrumentului electronic (PIAS) nu se poate face dovada calităţii de asigurat;
- adeverinţa de înlocuire a cardului naţional, eliberată prin grija casei de asigurări de sănătate la care este înscris asiguratul, pentru situaţiile în care se solicită emiterea cardului duplicat, în conformitate cu prevederile Ordinului preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 98/2015;
- certificatul de naştere sau actul de identitate, după caz, pentru copiii în vârstă de până la 18 ani;
- adeverinţa eliberată de instituţiile din subordinea Ministerului Afacerilor Interne pentru persoanele reţinute, arestate sau deţinute care se află în centrele de reţinere şi arestare preventivă, străinii aflaţi în centrele de cazare în vederea returnării ori expulzării, precum şi cei care sunt victime ale traficului de persoane, care se află în timpul procedurilor necesare stabilirii identităţii şi sunt cazaţi în centrele special amenajate potrivit legii, din care să rezulte că se află în această situaţie;
- adeverinţa eliberată de unităţile în grija cărora se află persoanele care execută o pedeapsă privativă de libertate sau se află în arest preventiv în unităţile penitenciare, precum şi persoanele care se află în executarea unei măsuri educative ori de siguranţă privative de libertate, respectiv persoanele care se află în perioada de amânare sau de întrerupere a executării pedepsei privative de libertate.
Persoanele fizice şi juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, instituţiile şi persoanele fizice prevăzute la art. 68^1 alin. (2), art. 72 alin. (2), art. 84 alin. (8), art. 125 alin. (8) - (9), art. 147 alin. (1), (12) şi (13), art. 151 alin. (5) şi (6), art. 169 alin. (1), art. 174 alin. (5) şi (6), art. 220 alin. (1) şi (2) şi art. 220^7 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, au obligaţia depunerii declaraţiei prevăzute la art. 1 din ORDIN Nr. 1931/1615/598/2018 din 26 aprilie 2018 publicat în MONITORUL OFICIAL NR. 402 din 10 mai 2018 pentru aprobarea modelului, conţinutului, modalităţii de depunere şi de gestionare a "Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate prin mijloace electronice de transmitere la distanţă – D112.
SALARIAŢII ŞI COASIGURAŢII ACESTORA fac dovada calității de asigurat cu Adeverinţa eliberată de angajator (pe care o puteţi descărca mai jos); utilizarea modelului publicat în M.Of.1036/06 decembrie 2018 este obligatorie.
Salariații și coasigurații acestora apar asigurați în baza de date exclusiv pe baza raportărilor electronice efectuate de către angajatori (D112) în evidențele Agenției Naționale de Administrare Fiscală, acestea fiind transmise ulterior în sistemul informatic al CASMB (CASMB neintervenind în declarațiile acestora).
În situaţiile ȋn care salariaţii, urmare a interogării sistemului informatic, nu apar asiguraţi, este necesară prezentarea angajatului sau angajatorului (prin reprezentantul legal) cu adeverința de salariat (sau cu D112 însoțită de lista cu datele de identificare ale persoanelor neasigurate, în situaţia ȋn care sunt mai mulţi salariaţi ai aceluiaşi angajator), ȋn vederea identificării erorilor de transmitere/ȋntocmire a D112, în cadrul biroulului Registrul de Asigurat al CASMB, potrivit programului de lucru cu publicul.
În vederea evitării aglomeraţiei şi timpilor mari de aşteptare la birourile de specialitate, ȋn cazul unei liste mai mari de zece persoane salariate pentru care apar erori de validare prin declaraţia D112, solicitarea se ȋnregistrează prin registratură urmând a se răspunde ȋn termenul legal prevăzut de Legea 233/2001.
Toate anexele la care se face referire pot fi vizualizate/descărcate la secţiunea Fișiere ataşate din subsolul paginii.
Vă rugăm să citiți cu atenție rubrica “MENȚIUNI” de la finele acestei pagini.
DOCUMENTE JUSTIFICATIVE NECESARE ÎN VEDEREA DOBÂNDIRII CALITĂŢII DE ASIGURAT PENTRU CETĂŢENI ROMÂNI / STRĂINI CARE AU DOMICILIU / DREPT DE REZIDENȚĂ ÎN ROMANIA
IN SITUAȚIA IN CARE ESTE NECESARĂ OBȚINEREA ADEVERINȚEI DE ASIGURAT, DOCUMENTELOR JUSTIFICATIVE LI SE ATAŞEAZĂ CEREREA DE SOLICITARE A ACESTEIA (ANEXA1)
PERSOANELE CARE, URMARE VERIFICĂRII ÎN APLICAȚIA INSTALATĂ PE SITE-UL CNAS http:cas.cnas.ro/page/verificare-asigurat.html, NU FIGUREAZĂ ASIGURATE, DOBANDESC CALITATEA DE ASIGURAT CASMB PRIN DEPUNEREA URMĂTOARELOR DOCUMENTE:
1. Pentru copiii ȋn vârstă de pâna la 18 ani:
- act de identitate valabil la data solicitării sau certificat de naştere - original+copie
2. Pentru tinerii cu vârsta cuprinsa intre 18 si 26 de ani:
- act de identitate valabil la data solicitării - original+copie
- un document valabil (adeverinta) emis de o instituţie de ȋnvăţământ acreditată ȋn Romania sau, pentru bursierii Erasmus, ȋn alt stat UE/SEE/CONFEDERAŢIA ELVEŢIANĂ, din care să rezulte că au calitatea de elev sau student - original+copie
IMPORTANT!
- Pentru absolvenţii de liceu, până la începerea anului universitar, dovada calităţii de asigurat se face cu un document valabil din care să rezulte că au absolvit studiile licealeElevii/studentii care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor sau venituri lunare cumulate din activități independente, activități agricole, silvicultură și piscicultură peste valoarea salariului de bază minim brut pe țară, datorează contribuție de asigurari de sanatate pentru aceste venituri (Art.224 din Legea 95/2006 în condițiile art.154 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal).
- Elevilor care împlinesc vârsta de 18 ani și care urmeazã cursuri școlare la unitãți de învãțãmânt de pe raza Municipiului București, le este stabilitã categoria de asigurat urmare a raportãrilor lunare transmise de Inspectoratul Școlar al Municipiului București, începand cu anul școlar. Raportarea elevilor care împlinesc 18 ani în luna în curs se face pânã la 15 ale lunii urmãtoare.
- Studenților cetãțeni români cu domiciliul în România precum si studentilor cetãțeni strãini cu rezidența în România, de la universitãtile din lista de mai jos, le-a fost stabilitã calitatea de asigurat - categoria student, urmare prelucrãrii bazelor de date cu studenții înscriși în anul universitar 2018–2019, transmise în baza protocoalelor de colaborare instituționalã încheiate de CASMB cu universitãțile:
Academia de Studii Economice din București - începând cu data 22.11.2018
Universitatea de Medicina și Farmacie "Carol Davila" București - începând cu data 01.10.2018, numai pentru studenții anului I
3. Pentru tinerii cu vârsta până ȋn 26 de ani, care provin din sistemul de protecție a copilului:
- act de identitate, valabil la data solicitării - original+copie
- documentul care atestă faptul ca au fost incluşi ȋntr-un sistem de protecţie al copilului - original+copie
- un document eliberat de primăria zonei de domiciliu (localitate/sector) prin care să ateste că nu beneficiază de ajutor social în condiţiile legii - original+copie
4.Pentru soţul, soţia si părinţii aflaţi ȋn ȋntreţinerea unei persoane asigurate, alta decât cea care are calitatea de salariat:
- act de identitate valabil la data solicitării, pentru coasigurat şi asigurat – original și copie
- documente care atestă relaţia de rudenie cu persoana asigurată (certificat căsătorie, certificat de naştere)- original+copie
- documentul care atestă calitatea de asigurat a persoanei asigurate
- Declaraţie pe propria răspundere a coasiguratului că nu realizează venituri proprii (Anexa 4)
- declaraţie pe propria răspundere a persoanei asigurate că are ȋn ȋntreţinere coasiguratul (Anexa 2)
- Declaraţie pe propria răspundere că nu realizează venituri peste valoarea salariului de bază minim brut pe țară (Anexa 4)
Dacă realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor sau venituri lunare cumulate din activități independente, activități agricole, silvicultură și piscicultură peste valoarea salariului de bază minim brut pe țară, pentru aceste venituri datorează contribuţie (conform modif. art.224 din Legea 95/2006 în condițiile art.154 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal).
5.Pentru beneficiarii ale căror drepturi sunt stabilite prin Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, prin Legea nr. 51/1993 privind acordarea unor drepturi magistraţilor care au fost înlăturaţi din justiţie pentru considerente politice în perioada anilor 1945 - 1989, cu modificările ulterioare, prin Ordonanţa Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive etnice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 189/2000, cu modificările şi completările ulterioare, prin Legea nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prin Legea nr. 309/2002 privind recunoaşterea şi acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcţiei Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950 - 1961, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pentru persoanele prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 1 din Legea recunoştinţei pentru victoria Revoluţiei Române din Decembrie 1989, pentru revolta muncitorească anticomunistă de la Braşov din noiembrie 1987 şi pentru revolta muncitorească anticomunistă din Valea Jiului - Lupeni - august 1977 nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare:
- act de identitate valabil la data solicitării - original+copie
- documente doveditoare că se încadrează în una dintre categoriile de beneficiari ai acestor legi - original+copie
- Declaraţie pe propria răspundere că nu realizează venituri peste valoarea salariului de bază minim brut pe țară (Anexa 4)
6. Persoanele cu handicap, pentru veniturile obţinute în baza Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare:
- act de identitate, valabil la data solicitării
- certificat de ȋncadrare ȋn grad de handicap
- Declaraţie pe propria răspundere că nu realizează venituri peste valoarea salariului de bază minim brut pe țară (Anexa 4)
7. Pentru bolnavii cu afecţiuni incluse ȋn Programele Naţionale de Sănătate (PNS) stabilite de Ministerul Sănătăţii Publice, până la vindecarea respectivei afecţiuni:
-
act de identitate valabil la data solicitării – original și copie;
-
adeverinţa medicală de includere ȋn PNS eliberată de medicul curant sau de medicul coordonator al programului de sănătate
-
Declaraţie pe propria răspundere că nu realizează venituri peste valoarea salariului de bază minim brut pe țară (Anexa 4)
8. Pentru femeile ȋnsărcinate sau lăuze:
- act de identitate valabil la data solicitării - original+copie
- adeverinţa medicală emisă de medic familie/medic specialist privind vârsta sarcinii (în cazul femeilor gravide)- original+copie
- copie certificat de naştere copil pentru lăuze;
- Declaraţie pe propria răspundere că nu realizează venituri peste valoarea salariului de bază minim brut pe țară (Anexa 4)
9. Persoanele care se află în concediu de acomodare, potrivit Legii nr. 273/2004 privind procedura adopţiei, republicată, în concediu pentru creşterea copilului potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 132/2011, cu modificările şi completările ulterioare:
- act de identitate valabil la data solicitării - original+copie
- copie certificat de naştere copil;
- decizia emisă de agenţiile pentru plăţi şi inspecţie socială judeţene şi a municipiului Bucureşti - original+copie
10. Pentru persoanele care beneficiază de indemnizaţie de şomaj sau, după caz, de alte drepturi de protecţie socială care se acordă din bugetul asigurărilor pentru şomaj, potrivit legii:
- copie act de identitate valabil la data solicitării - original+copie
- decizia şi/sau adeverinţa eliberate/eliberată de instituţiile care administrează bugetul asigurărilor pentru şomaj sau cuponul mandatului poştal de achitare a drepturilor, talonul de plată prin cont deschis la o unitate bancară din luna anterioară - original+copie
11. Pentru persoanele fizice care beneficiază de ajutor social potrivit Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare:
- act de identitate valabil la data solicitării – original și copie;
- adeverinţa eliberată de primaria zonei de domiciliu (localitate/sector) din care să rezulte că se ȋncadrează ȋn categoria persoanelor care au dreptul la ajutor social, ȋn condiţiile legii - original+copie
12. Pentru persoanele care au calitatea de pensionari:
- act de identitate valabil la data solicitării – original și copie;
- copie cupon mandat poştal de achitare a drepturilor sau talonul de plată prin cont curent personal deschis la o unitate bancară, din luna anterioară sau decizia de pensionare pentru situaţia în care nu s-a realizat plata pensiei;
- copia deciziei asupra capacităţii de muncă;
- În cazul pierderii acestor documente sau până la dobândirea lor, calitatea de pensionar poate fi dovedită cu o adeverinţă eliberată de instituţia plătitoare a pensiei;
13. Persoanele cetăţeni români, care sunt victime ale traficului de persoane, pentru o perioadă de cel mult 12 luni:
- actul de identitate valabil la data solicitării - original+copie
- adeverinţa eliberată de instituţia care are în evidenţă aceste personae - original+copie;
- Declaraţie pe propria răspundere că nu realizează venituri peste valoarea salariului de bază minim brut pe țară (Anexa 4)
14. Pentru personalul monahal al cultelor recunoscute, aflat în evidenţa Secretariatului de Stat pentru Culte:
- act de identitate valabil la data solicitării - original+copie
- adeverinţa eliberată de unităţile de cult - original+copie
- Declaraţie pe propria răspundere că nu realizează venituri peste valoarea salariului de bază minim brut pe țară (Anexa 4)
15. Pentru studenții- doctoranzi care desfășoară activități didactice, potrivit contractului de studii de doctorat, în limita a 4 - 6 ore convenționale didactice pe săptămână:
- act de identitate valabil la data solicitării - original+copie
- contractul ȋn baza căruia desfăşoară activităţi didactice ȋn limita a 4-6 ore convenţionale didactice pe saptamână - original+copie;
- adeverința eliberată de instituţia de ȋnvăţământ superior din care rezultă că are calitatea de student doctorand - original+copie;
- Declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că nu realizează şi alte venituri asupra cărora se datorează contribuţia potrivit Codului fiscal (Anexa 4)
16. Persoanele care urmează modulul instruirii individuale, pe baza cererii lor, pentru a deveni soldați sau gradați profesioniști;
-
act de identitate valabil la data solicitării - original+copie
-
dovada că urmează modulul instruirii individuale - original+copie;
-
Declaraţie pe propria răspundere că nu realizează venituri peste valoarea salariului de bază minim brut pe țară (Anexa 4)
17. Pentru persoanele fizice care realizează veniturile prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b) - h), precum şi în cazul celor prevăzute la art. 180 din Codul fiscal;
-
actul de identitate valabil la data solicitării - original+copie
-
Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, precum si Indexul de incarcare al acesteia (recipisa), descarcate din mesageria spatiului virtual creat pe site-ul ANAF.
**** Pentru persoanele persoane fizice, care în anul fiscal precedent au obținut venituri din activități independente, venituri din asocierea cu o persoană juridică, venituri din cedarea folosinţei bunurilor, venituri din investiţii, venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură sau venituri din alte surse, se disting două categorii:
-
Persoanele care au realizat venituri în anul fiscal precedent, din activități independente, din cedarea folosinţei bunurilor, din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, din asocieri cu persoane juridice, din investiţii sau venituri din alte surse, cumulate din toate sursele, cel puțin egale cu 12 salarii de bază minime brute pe țară (22.800 lei pentru anul fiscal 2018), datorează CASS, având obligația depunerii declarației unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice ȋnregistrat la ANAF ;
-
Persoanele fizice care realizează venituri anuale sub nivelul a 12 salarii de bază minim brute pe țară pot opta pentru depunerea declarației unice și pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate în aceleași condiții ca și în cazul celor care realizează venituri anuale peste nivelul a 12 salarii de bază minime brute, opțiunea fiind obligatorie pentru întregul an fiscal.
**** Pentru persoanele care realizează veniturile prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b) - h), precum şi pentru persoanele prevăzute la art. 180 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, calitatea de asigurat încetează la data la care expiră perioada pentru care au depus declaraţia prevăzută la art. 174 alin. (3) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, dacă nu depun o nouă declaraţie pentru perioada următoare.
18. Pentru voluntarii care îşi desfăşoară activitatea în cadrul serviciilor de urgenţă voluntare, în baza contractului de voluntariat, pe perioada participării la intervenţii de urgenţă sau a pregătirii în vederea participării la acestea, conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 88/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor publice comunitare pentru situaţii de urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 363/2002, cu modificările şi completările ulterioare:
-
Act identitate, valabil la data solicitării - original+copie
-
contractul de voluntariat - original şi copie.
-
Declaraţie pe propria răspundere că nu realizează venituri peste valoarea salariului de bază minim brut pe țară (Anexa 4)
MENȚIUNI:
Sunt asiguraţi art. 222 din Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii cu modificarile si completarile ulterioare, în condițiile OUG 18/2018 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative:
- a) toţi cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în ţară;
- b) cetăţenii străini şi apatrizii care au solicitat şi au obţinut prelungirea dreptului de şedere temporară ori au domiciliul în România;
- c) cetăţenii statelor membre ale UE, SEE şi Confederaţiei Elveţiene care nu deţin o asigurare încheiată pe teritoriul altui stat membru care produce efecte pe teritoriul României, care au solicitat şi au obţinut dreptul de rezidenţă în România, pentru o perioadă de peste 3 luni;
- d) persoanele din statele membre ale UE, SEE şi Confederaţiei Elveţiene care îndeplinesc condiţiile de lucrător frontalier şi anume desfăşoară o activitate salariată sau independentă în România şi care rezidă în alt stat membru în care se întoarce de regulă zilnic ori cel puţin o dată pe săptămână.
În cazul persoanelor prevăzute lit. a) - d) care se încadrează în categoria celor care realizează veniturile prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate şi dreptul la pachetul de bază se acordă de la data începerii raporturilor de muncă/serviciu.
În cazul persoanelor prevăzute la lit. a) - d) care se încadrează în categoria celor care realizează veniturile prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b) - h), precum şi în cazul celor prevăzute la art. 180 din Codul fiscal, calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate şi dreptul la pachetul de bază se acordă de la data depunerii declaraţiilor, prevăzute la art. 147 alin. (1) sau art. 174 alin. (3) din Codul fiscal.
În cazul persoanelor prevăzute la lit. a) şi b) care se încadrează în categoria celor prevăzute la art. 224 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate şi dreptul la pachetul de bază se acordă de la data înregistrării în Platforma informatică din asigurările de sănătate, iar în situaţia naşterii sau decesului persoanei, efectele se produc de la data înregistrării evenimentului.
Pentru persoanele prevăzute la lit. a) - d) care se încadrează în categoria celor care au calitatea de contribuabili la sistemul de asigurări sociale de sănătate, potrivit Codului fiscal, şi care nu au efectuat plata contribuţiei la fond la termenele prevăzute în aceeaşi lege, sumele restante se recuperează de către ANAF în condiţiile legii, inclusiv obligaţiile fiscale accesorii datorate pentru creanţele fiscale.
Calitatea de asigurat şi drepturile de asigurare încetează:
- a) pentru persoanele prevăzute la alin. (1) lit. a), odată cu pierderea dreptului de domiciliu sau reşedinţă în România, precum şi în condiţiile art. 267 alin. (2)—(22), după caz;
- b) pentru persoanele prevăzute la alin. (1) lit. b), odată cu pierderea dreptului de şedere în România, precum şi în condiţiile art. 267 alin. (2)—(22), după caz;
- c) pentru persoanele prevăzute la alin. (1) lit. c), odată cu pierderea dreptului de rezidenţă în România, pentru o perioadă de peste 3 luni, precum şi în condiţiile art. 267 alin. (2)—(22), după caz;
- d) pentru persoanele prevăzute la alin. (1) lit. d), odată cu pierderea calităţii de lucrător frontalier, precum şi în condiţiile art. 267 alin. (2) şi (22), după caz.
Străinii beneficiari ai unei forme de protecție potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările și completările ulterioare, dobândesc calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate după cum urmează:
a) de la data începerii raporturilor de muncă/serviciu, în cazul persoanelor fizice care realizează venituri din categoria celor prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;
b) de la data depunerii declarației, în cazul persoanelor fizice care realizează veniturile prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b)-h), precum și în cazul persoanelor prevăzute la art. 180 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare."
Vă rugăm accesați linkul http://cnas.ro/verificare-asigurati/ pentru verificarea calității de asigurat înainte de a vă prezenta la ghișeu.
-
Actele de identitate valabile la data solicitării pentru cetățeni români/străini care au domiciliul sau rezidența în România, sunt: buletin de identitate cetățeni români, carte de identitate cetățeni români, carte de identitate provizorie cetățeni români, permis ședere temporară cetățeni străini, permis ședere permanentă cetățeni străini, certificat înregistrare cetățeni străini, carte de rezidență pentru membrii de familie cetățeni europeni, document de toleranță cetățeni străini, adeverință identitate cetățeni români/cetățeni străini etc.
-
Absolvenţii de liceu sunt asiguraţi nu mai mult de 3 luni de la terminarea studiilor.
-
Potrivit dispozițiilor Ordonanţei de Urgență a Guvernului nr. 125/2011, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, ȋncepand cu data de 1 iulie 2012, competenţa de administrare a contribuţiilor sociale obligatorii datorate de persoanele fizice prevăzute la cap. II si III din titlul IX^2 al Codului Fiscal revine Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
-
În cazul în care pentru depunerea / ridicarea documentelor nu se prezintă beneficiarul direct, persoana ȋmputernicită de către acesta va prezenta următoarele documente:
- copie Carte de identitate sau Buletin de identitate (pagina 2, 3, 4 si mutaţia dacă este cazul) a/al persoanei ȋmputernicite sau
- copie Carte de identitate valabilă la data solicitarii sau Buletin de identitate valabil la data solicitării (pagina 2, 3, 4 si mutația) a/al beneficiarului direct
- declarație pe propria răspundere (ANEXA 3) a persoanei ȋmputernicite din care să rezulte că a fost împuternicită de către beneficiar pentru depunerea și/sau ridicarea unor documente.
5. În conditiile ȋn care ați fost validat ca persoană asigurată la CASMB si v-aţi inregistrat în evidentele ANAF cu obligații pentru asigurări sociale de sanatate, dar nu va mai regăsiţi asigurat urmare a interogării PIAS ( http://cnas.ro/verificare-asigurati/ ), este necesar să depuneţi/trimiteţi prin postă la CASMB, copii ale documentelor care atesta calitatea de asigurat - Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, precum si Indexul de incarcare al acesteia (recipisa), descarcate din mesageria spatiului virtual creat pe site-ul ANAF.
6. Pentru ȋnscrierea ca asigurat la CASMB se completează formularul DECLARAŢIE DE ÎNSCRIERE CA ASIGURAT LA CASA DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE A MUNICIPIULUI BUCUREŞTI.
Documentele se depun la biroul de specialitate din Sediul Băneasa, Șos. București - Ploiești nr. 7, sector 1, București.
7. Asiguratul are obligaţia să anunţe în termen de 15 zile medicul de familie şi casa de asigurări asupra modificărilor datelor de identitate sau a modificărilor referitoare la încadrarea sa într-o anumită categorie de asiguraţi.