Casa de Asigurari de Sanatate Cluj ( CAS Cluj ) este o institutie publica a carei misiune este promovarea si sustinerea in cadrul comunitatii locale a accesului neingradit al asiguratilor la servicii de sanatate la standarde de performanta calitativa si utilizarea cu maxima eficienta a banilor publici.
Casa de Asigurari de Sanatate a fost gandita, proiectata si infiintata exclusiv pentru scopul de a proteja cetatenii si de a acoperi un gol institutional intr-o relatie inegala care aseaza pe o parte a „baricadei” populatia (mai mult un concept statistic decat un grup omogen de interese, un grup bine organizat, capabil sa-si afirme drepturile si sa-si asume obligatiile), iar pe cealalta parte, furnizorii de servicii medicale - institutii bine organizate, constiente de drepturile asiguratilor si de obligatiile acestora, guvernate de legi complexe, completate şi adaugite frecvent, amendate si abrogate de ordonante, ordine si hotarari, cu care un cetatean simplu nu poate tine pasul.
Rolul Casei de Asigurari de Sanatate Cluj este deci acela de a-si reprezenta asiguratii in fata institutiilor „de pe picior de egalitate”, de a media relatia dintre „beneficiarii” sau „consumatorii” de servicii medicale, asaltati de legi, ordonante si modificari, prea multe poate pentru cetateanul simplu si „furnizorii” de servicii medicale.
Rolul Casei de Asigurari de Sanatate incepe prin protejarea drepturilor, dar nu se poate sfarsi aici. Casa de Asigurari de Sanatate este obligata si nu in mod necesar de o lege anume, ci de insasi ratiunea ei de a fi, sa mearga mai departe. Nu este suficient ca aceasta institutie sa vegheze. Rolul Casei de Asigurari de Sanatate trebuie sa fie unul activ, de informare, de promovare a acestor drepturi si obligatii, atat in randul furnizorilor de servicii medicale, cat mai ales in randul asiguratilor.
Incepand cu data de 28.04.2006, Casa de Asigurari de Sanatate Cluj functioneaza in baza prevederilor Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, avand ca obiective:
- protejarea asiguratilor fata de costurile serviciilor medicale in caz de boala sau accident;
- asigurarea protectiei asiguratilor in mod universal, echitabil si nediscriminatoriu in conditiile utilizarii eficiente a Fondului National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate.
Principalele atributii ale Casei de Asigurari de Sanatate Cluj, stabilite in conformitate cu prevederile Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sanatatii, constau in :
- gestionarea Registrului Unic de evidenta a asiguratilor Casei de Asigurari de Sanatate Cluj pe categorii de asigurati, in baza documentelor depuse/transmise de catre asigurati si in baza informatiilor primite conform protocoalelor incheiate la nivel local intre CAS Cluj si autoritatile judetene competente, respectiv a protocoalelor incheiate la nivel national intre Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si autoritatile centrale competente;
- restituirea sumelor reprezentand indemnizatii de concedii medicale platite de catre angajatori asiguratilor ce au depasit contributiile lunare ale angajatorului pentru asiguratii prevazuti la art. 1, alin. (1), lit. A şi B din OUG nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate;
- organizarea si gestionarea bazei de date privind evidenta persoanelor asigurate pentru contributia la concedii si indemnizatii prevazute la art.1, alin.2 din OUG nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate;
- urmarirea debitorilor din contributia pentru indemnizatii si concedii medicale prevazuti la art.1, alin.2 din OUG nr.158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, emiterea de instiintari de plata si extrase de cont;
- urmarirea, administrarea si gestionarea cardurilor naţionale de asigurari sociale de sanatate;
- furnizarea gratuita de informatii, consultanta si asistenta in problemele asigurarilor sociale de sanatate si ale serviciilor medicale, persoanelor asigurate, angajatorilor si furnizorilor de servicii medicale;
- administrarea bunurilor si a patrimoniului propriu;
- negocierea, contractarea si decontarea serviciilor medicale contractate cu furnizorii de servicii medicale, in conditiile Contractului-cadru;
- monitorizarea numarului serviciilor medicale furnizate de catre furnizorii de servicii medicale si a nivelului tarifelor acestora;
- organizarea activitatii de eliberare a cardului european de asigurari sociale de sanatate;
- asigurarea in calitate de institutie competenta, a activitatilor de aplicare a documentelor internationale cu prevederi in domeniul sanatatii, incheiate de Romania cu alte state, inclusiv cele privind rambursarea cheltuielilor ocazionate de acordarea serviciilor medicale si a altor prestatii, in conditiile respectivelor documente internationale;
- alte atributii prevazute de actele normative in domeniul sanatatii.