COMUNICAT DE PRESA

 

PROCEDURA DE ELIBERARE A CARDULUI DUPLICAT

 

Potrivit Ordinului 98/2015 pentru  aprobarea procedurii de eliberare, a modalitatii de suportare a cheltuielilor aferente producerii si distributiei cardului duplicat catre asigurat, precum si a modalitatii de acordare a serviciilor medicale, medicamentelor si dispozitivelor medicale pana la eliberarea sau in cazul refuzului cardului national de asigurari sociale de sanatate a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 207 din 30 martie 2015, pana la data de 1 mai 2015, pentru dovedirea calitatii de asigurat se utilizeaza:

a) cardul national;

b) documentele prevazute la art. 212 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru asiguratii care nu prezinta cardul national.

Dupa data de 1 mai 2015, pentru dovedirea calitatii de asigurat se utilizeaza:

a) cardul national;

b) adeverinta de asigurat cu o valabilitate de 3 luni, eliberata la solicitarea asiguratului de catre casa de asigurari de sanatate la care este luat in evidenta pentru persoanele prevazute la art. 336 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, care refuza in mod expres, din motive religioase sau de constiinta, primirea cardului national;

c) documentele prevazute la art. 212 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru persoanele prevazute la art. 336 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru care nu a fost emis cardul national, pana la data la care asiguratul intra in posesia acestuia, dar nu mai tarziu de 30 de zile de la data emiterii;

d) adeverinta de inlocuire a cardului national pentru situatiile in care se solicita emiterea cardului duplicat.

 

Informatiile privind emiterea cardului national se verifica prin intermediul serviciilor web sau prin intermediul unui instrument electronic care poate fi accesat pe site-ul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate (CNAS) la adresa http://www.cnas.ro/page/verificare-asigurat.html.

 

In sistemul de asigurari sociale de sanatate se elibereaza cardul duplicat ca urmare a solicitarii persoanei asigurate, dupa cum urmeaza:

Motiv

Plata se face de catre

Documente necesare:

Suma de plata

Pierderea, furtul sau deteriorarea cardului national emis initial

Asigurat

a) copia actului de identitate;

b) dovada platii contravalorii cardului duplicat si a distributiei acestuia. Plata contravalorii cardului duplicat se realizeaza in contul deschis pe seama casei de asigurari de sanatate unde este luat in evidenta asiguratul sau la sediul casei de asigurari de sanatate

costul de producţie şi este de 15.50 lei

Modificarii datelor personale de identificare ulterior datei de emitere a cardului national emis initial

Asigurat

a) copia actului de identitate sau alte acte doveditoare, dupa caz, privind modificarea datelor personale de identificare ulterior datei de emitere a cardului national;

b) cardul national emis initial;

c) dovada platii contravalorii cardului duplicat si a distributiei acestuia. Plata contravalorii cardului duplicat se realizeaza in contul deschis pe seama casei de asigurari de sanatate unde este luat in evidenta asiguratul sau la sediul casei de asigurari de sanatate

costul de producţie şi este de 15.50 lei

Alte situatii justificate

Asigurat

a) copia actului de identitate;

b) dovada platii contravalorii cardului duplicat si a distributiei acestuia. Plata contravalorii cardului duplicat se realizeaza in contul deschis pe seama casei de asigurari de sanatate unde este luat in evidenta asiguratul sau la sediul casei de asigurari de sanatate

costul de producţie şi este de 15.50 lei

Cardul national emis initial prezinta defectiuni tehnice, erori ale informatiilor inscrise sau care nu poate fi utilizat din motive tehnice de functionare, confirmate de casa de asigurari de sanatate

Imprimeria Nationala

a) copia actului de identitate;

b) cardul national emis initial

 

-

In situatii justificate rezultate din derularea procesului de distributie a cardului national emis initial

Operatorul de servicii postale

-

-

 

Cardurile duplicat nedistribuite si predate de catre operatorul de servicii postale la casele de asigurari de sanatate se distribuie asiguratilor de catre casele de asigurari de sanatate prin prezentarea acestora la sediul casei de asigurari de sanatate la care sunt luati in evidenta. Cardurile duplicat care nu au ajuns la titulari prin servicii postale sau prin casele de asigurari de sanatate pot fi redistribuite asiguratilor prin medicii de familie pe a caror lista de capitatie sunt inscrisi, cu ocazia primei prezentari in vederea acordarii unui serviciu medical. Cardurile duplicat nedistribuite de medicii de familie intr-o perioada de 12 luni de la primirea acestora vor fi returnate caselor de asigurari de sanatate.

Pana la eliberarea cardului duplicat, dovada calitatii de asigurat se face cu adeverinta de inlocuire a cardului national care poate fi eliberata titularului sau, dupa caz, reprezentantului legal ori imputernicitului acestuia, de casa de asigurari de sanatate la care asiguratul este luat in evidenta, are o valabilitate de 60 de zile de la data eliberarii acesteia si inceteaza inainte de acest termen in momentul activarii cardului duplicat.

Cardul duplicat se activeaza cu ocazia primei prezentari in vederea acordarii unui serviciu medical.

 

Incepand cu data de 1 mai 2015, persoanelor care refuza in mod expres, din motive religioase sau de constiinta, primirea cardului national, li se elibereaza de catre casa de asigurari de sanatate la care este luat in evidenta adeverinta de asigurat cu o valabilitate de 3 luni, la solicitarea asiguratului pe baza unei cereri adresate casei de asigurari de sanatate la care acesta este luat in evidenta, iar cererea pentru prima solicitare de eliberare a adeverintei, va fi insotita de cardul national, in situatia in care acesta a fost distribuit. In situatia in care cardul national a fost returnat casei de asigurari de sanatate/CNAS anterior depunerii cererii de eliberare a adeverintei de asigurat cu o valabilitate de 3 luni, asiguratul va face mentiunea acestui fapt in declaratia pe propria raspundere.

Pentru persoanele care au refuzat initial primirea cardului national, casele de asigurari de sanatate pot elibera cardurile nationale oricand in perioada de valabilitate a acestora, pe baza unei cereri scrise a asiguratilor. In aceasta situatie, cardul national se activeaza cu ocazia primei prezentari la medicul de familie in vederea acordarii unui serviciu medical.