Modalitățile de eliberare și utilizare a Cardului European

Ce este Cardul European de Asigurări Sociale de Sănătate (CEASS)?

Cardul European de Asigurări Sociale de Sănătate (CEASS) este documentul care conferă titularului dreptul de a beneficia de asistența medicală necesară în cursul unei șederi temporare într-un stat membru al UE/SEE/Confederaţiei Elveţiene/Regatul Unit la Marii Britanii și Irlandei de Nord.

Cardul European se eliberează asiguratului numai în situația deplasării acestuia pentru ședere temporară într-un stat membru, putând fi utilizat de către asigurații din sistemul de asigurări sociale de sănătate din România numai pe teritoriul statului membru. Prin ședere temporară se înțelege deplasarea unei persoane în unul dintre statele membre ale UE/SEE/Confederaţiei Elveţiene/Regatul Unit la Marii Britanii și Irlandei de Nord pentru motive turistice, profesionale, familiale sau pentru studii, pentru o perioadă de timp de cel mult 6 luni.


 

Cum intri în posesia CEASS?

În vederea eliberarii Cardului European, persoana asigurată va transmite online o cerere, prin intermediul website-ului https://www.cardeuropean.ro/depunere-cerere-card-european, sau o va depune la Casa de Asigurări de Sănătate la care este luat în evidență.

Casa de Asigurări de Sănătate verifică calitatea de asigurat a persoanei, urmând ca în situația în care cererea este aprobată, costurile tipăririi să fie suportate din Fondul Național Unic de Asigurări de Sănătate.


 

Descărcați formularul de cerere (fisier atasat pt descarcare)


 

 Cardul European se eliberează în termen de 7 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii online, respectiv de la data înregistrării cererii depuse prin poștă, la ghișeu sau prin intermediul fax-ului ori e-mail-ului Casei de Asigurari de Sănătate. În cazul în care circumstanțe excepționale impiedică eliberarea Cardului European, casa de asigurări de sănătate va elibera un certificat provizoriu de înlocuire a cardului.

Perioada de valabilitate a Cardului European este de 2 ani de la data emiterii.


 

Care sunt serviciile medicale pe care le acoperă CEASS?

Serviciile medicale acordate în baza Cardului European nu trebuie să depășească ceea ce este necesar din punct de vedere medical în timpul șederii temporare în statul membru al UE/SEE/Confederaţiei Elveţiene/Regatul Unit la Marii Britanii și Irlandei de Nord. Aceste servicii se acordă asiguraților români în conformitate cu legislația statului membru al UE/SEE/Confederaţiei Elveţiene/Regatul Unit la Marii Britanii și Irlandei de Nord în care se deplasează titularul Cardului European.

Este însă  posibil ca, pentru anumite servicii, să fie necesară co-plata, chiar dacă în România aceleaşi servicii sunt decontate integral. Acest lucru depinde de sistemul de asigurări din ţara în care ne sunt acordate aceste servicii.

Cardul European nu acoperă situația în care persoana asigurată se deplasează în UE/SEE/Confederaţiei Elveţiene/Regatul Unit la Marii Britanii și Irlandei de Nord cu scopul de a beneficia de tratament medical.

CEASS acoperă numai serviciile medicale obţinute de la furnizorii care fac parte din sistemul de securitate socială din ţara respectivă.

 

Care este procedura de eliberare a Cardului European duplicat?

Persoanele asigurate pot solicita eliberarea unui Card European duplicat în cazul pierderii, deteriorării, modificarii datelor personale sau în alte situații justificate.

Astfel, asiguratul care solicită înlocuirea Cardului European va putea beneficia, contra cost, de un Card European duplicat, a cărui perioadă de valabilitate nu va putea depăși perioada de valabilitate a cardului inițial.

Cheltuielile aferente producerii şi distribuţiei Cardului European duplicat se suportă de către asigurat. Suma de 9,77 lei/card poate fi achitată la casieria instituției sau în contul deschis la Trezoreria Alexandria: RO77TREZ6065005XXX000144, Cod de Identificare Fiscala (CUI Beneficiar) 11347260.

Emiterea se va face în termen de 7 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii depuse prin poștă, la ghișeu sau prin intermediul fax-ului ori e-mail-ului Casei de Asigurari de Sănătate.

Prin urmare:

1. In cazul pierderii, furtului sau deteriorarii Cardului European emis initial,  asiguratul  depune la sediul Casei de Asigurări de Sănătate unde este luat în evidență:

• Cererea de eliberare a Cardului European duplicat, completată si semnată de asigurat;
• Dovada plății contravalorii Cardului European duplicat și a distribuției acestuia.

2. In cazul modificarii datelor personale de identificare ulterior datei de emitere a Cardului European emis initial, asiguratul  depune la sediul casei de asigurări de sănătate unde este luat în evidență :
• Cererea de eliberare a Cardului European duplicat, completată și semnată de asigurat;
• Copia actului de identitate sau alte acte doveditoare, dupa caz, privind modificarea datelor personale de identificare ulterior datei de emitere a Cardului European;
• Cardul European emis initial;

• Dovada plății contravalorii Cardului European duplicat și a distribuției acestuia.

Descărcați formularul de cerere (fisier atasat pt descarcare)


 


 

Ce facem în cazul pierderii, distrugerii, furtului Cardului European sau în cazul în care acesta nu a fost solicitat la plecare?

În situaţia în care vă aflați pe teritoriul unui stat membru al UE/SEE/Confederaţiei Elveţiene/Regatul Unit la Marii Britanii și Irlandei de Nord şi, din diferite motive, nu mai sunteți în posesia cardului (nu l-ați solicitat la plecare, l-ați pierdut, a fost distrus sau v-a fost furat sau în orice altă situaţie similară), trebuie să contactați Casa de Asigurări care v-a emis cardul (prin poştă, fax, e-mail) şi să solicitați certificatul provizoriu de înlocuire al Cardului European (CIP).

Casa de Asigurări de Sănătate vă va trimite certificatul la adresa menţionată în termen de 24 ore. CIP-ul conferă asiguratului aceleaşi drepturi ca şi Cardul European.


 

Ce faci dacă Cardului European nu este recunoscut?

În situaţia în care o persoană asigurată beneficiază de asistenţă medicală devenită necesară în timpul şederii temporare pe teritoriul unui stat membru UE/SEE/Confederaţiei Elveţiene/Regatul Unit la Marii Britanii și Irlandei de Nord, fără să prezinte Cardul European/certificatul provizoriu de înlocuire a Cardului European (CIP), sau dacă acesta nu este recunoscut de unitatea sanitară de la locul de şedere, persoana respectivă suportă contravaloarea asistenţei medicale acordate.

Ulterior, persoană asigurată are dreptul la o rambursare efectuată de Casa de Asigurări de Sănătate la care se află în evidenţă, în cazul în care nu a solicitat direct instituţiei de la locul de şedere rambursarea contravalorii asistenţei medicale acordate sau dacă legislaţia aplicată de instituţia de la locul de şedere nu prevede posibilitatea rambursării contravalorii asistenţei medicale.

În vederea obținerii rambursării, solicitantul (asiguratul, un membru al familiei sau o persoană împuternicită) va depune la Casa de Asigurări de Sănătate care are în evidenţă persoana asigurată o cerere, însoţită de documente justificative.

Casa de Asigurări de Sănătate procedează la analiza cererii și demarează procedura de rambursare, dacă sunt îndeplinite prevederile legale aplicabile. Rambursarea contravalorii asistenţei medicale suportate se efectuează în lei, în termen de maximum 60 de zile de la data alocării de prevedere bugetară de către Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.

 

Descărcați formularul de cerere de rambursare (fisier atasat pt descarcare)

 


 

ATENȚIE:


 

Galerie Foto

Fișiere atașate

CR-CEASS.pdf cerere rambursare.pdf 29.04.2024_comunicat card european.pdf