COMUNICAT PRIVIND
Informarea furnizorilor în relaţie contractuală cu CAS BH referitor la punerea în aplicare a măsurilor reglementate prin dispozițiile OUG nr. 15/2022
Având în vedere adresa CNAS nr P4089 din 24.05.2022 referitoare la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 15/2022, cu modificările şi completările ulterioare, prin care au fost adoptate o serie de măsuri în vederea acordării de sprijin si asistentă umanitarå cetătenilor străini sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina.
Astfel, la art. 1 alin. (4) si (5) din Ordonanta de urgentă a Guvernu/ui nr. 15/2022, cu modificările și completările ulterioare, sunt prevăzute următoarele aspecte:
„Art. 1 (4) Persoanele prevăzute la alin. (1) (1^1), precum și cetățenii străini sau apatrizii aflati în situatii deosebite care provin din zona conflictului armat din Ucraina si intră în România și care solicită protectie internatională în România, prin derogare de la prevederile art. 20 alin. (1) din Legea nr. 122/2006, cu modificările și completările ulterioare, care necesită servicii medicale, materiale sanitare, medicamente și dispozitive medicale, altele decât cele prevăzute la alin. (1) lit. d) și e), beneficiază de pachetul de servicii de bază prevăzut în contractul-cadru privind conditiile acordării asistentei medicale, medicamentelor si dispozitivelor medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate si în normele de aplicare ale acestuia, precum si de medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale si serviciile medicale cuprinse în programele nationale de sănătate curative, ca si asiguratii români, fără plata contributiei de asigurări sociale de sănătate, a contributiei personale pentru medicamentele acordate în tratamentul ambulatoriu si cu scutire de la coplată. "
- Pentru persoanele prevăzute la alin. (4), serviciile medicale în asistență medicală ambulatorie de specialitate pentru specialitătile clinice cuprinse în pachetul de servicii de bază se acordă fără a fi necesară prezentarea biletului de trimitere, care este formular cu regim special utilizat în sistemul de asigurări sociale de sănătate.
- Furnizorii de servicii medicale, materiale sanitare, medicamente si dispozitive medicale aflati în relatii contractuale cu casele de asigurări de sănătate, inclusiv pentru programele naționale de sănătate curative, sunt obligati să înregistreze în aplicatia informatică pusă la dispozitie de Casa Națională de Asigurări de Sănătate persoanele prevăzute la alin. (4) si să păstreze copii de pe documentele de identitate, dacă acestea există.
Având în vedere necesitatea punerii în aplicare a prevederilor mai sus mentionate și implicit elaborarea unor proceduri de lucru, au fost emise următoarele acte normative:
- Ordinul președintelui CNAS nr. 155/2022 pentru modificarea Ordinului președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 1549/2018 privind aprobarea Normelor metodologice pentru stabilirea documentelor justificative privind dobândirea calității de asigurat, precum si pentru stabilirea documentelor necesare atribuirii numărului unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate cetătenilor străini sau apatrizilor aflati în situatii deosebite care provin din zona conflictului armat din Ucraina și intră în România si care nu solicită o formă de protecție potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, publicat în Monitorul oficial al României, Pattea l, nr. 261 din 17 mattie 2022;
- Ordinul președintelui CNAS nr. 157/2022 privind modificarea si completarea Ordinului președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 705/2021 pentru aprobarea documentelor justificative privind raportarea activitătii realizate de către furnizorii de servicii medicale și medicamente - formulare unice pe tară, fără regim special, publicat în Monitorul oficial al României, l, nr. 267 din 18 martie 2022
- Ordinul ministrului sănătății și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 815/145/2022 pentru modificarea și completarea Anexei nr. 2 la Ordinul ministrului sănătății și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 674/252/2012 privind aprobarea formularului de prescripție medicală electronică pentru medicamente cu si fără contributie personală în tratamentul ambulatoriu și a Normelor metodologice privind utilizarea si modul de completare a formularului de prescriptie medicală electronică pentru medicamente cu fără contributie personală în tratamentul ambulatoriu, publicat în Monitorul oficial al României, Partea l, nr. 259 16 martie 2022;
- Ordinul ministrului sănătății și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 816/140/2022 pentru completarea Ordinului ministrului sănătății și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 868/542/2011 privind aprobarea modelului unic al biletului de trimitere pentru investigatii paraclinice utilizat în sistemul asigurărilor sociale de sănătate și a Instructiunilor privind utilizarea si modul de completare a biletului de trimitere pentru investigatii paraclinice utilizat în sistemul asigurărilor sociale de sănătate, publicat în Monitorul oficial al României, Partea l, nr. 259 16 martie 2022;
- Ordinul ministrului sănătății și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 1253/229/2022 pentru modificarea si completarea anexei nr. 3 la Ordinul ministrului sănătății și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 1.782/576/2006 privind înregistrarea si raportarea statistică a pacienților care primesc servicii medicale în regim de spitalizare continuă si spitalizare de zi, publicat în Monitorul oficial al României, Partea l, nr. 434 din 4 mai 2022;
- Ordinul președintelui CNAS nr. 159/2022 privind modificarea și completarea Ordinului președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 1041/2014 privind elaborarea si actualizarea Registrului Unic de evidentă a asiguraților în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) la nivelul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate și Caselor de Asigurări de Sănătate, publicat pe site-ul CNAS.
Prin urmare, în vederea respectării prevederilor legale sus mentionate, privind acordarea drepturilor de care beneficiază persoanele care provin din zona conflictului armat din Ucraina, furnizorii procedează după cum urmează:
-înregistrează în aplicatia informatică pusă la dispozitie de Casa Națională de Asigurări de Sănătate persoanele care provin din zona conflictului armat din Ucraina pe baza documentelor prevăzute la art. 13 ^1 alin. (1) din Normele metodologice pentru stabilirea documentelor justificative privind dobândirea calitătii de asigurat, precum si pentru stabilirea documentelor necesare atribuirii numărului unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate cetătenilor străini sau apatrizilor aflati în situații deosebite care provin din zona conflictului armat din Ucraina, aprobate prin Ordinul președintelui nr. 1549/2018, cu modificările si completările ulterioare;
-după înregistrarea persoanei în aplicatie si atribuirea unui număr de identificare se printează din aplicatie datele afisate spre a fi înmânate beneficiarului/pacientului; Documentul respectiv poate fi utilizat ulterior de către pacienti la orice unitate medicală de pe teritoriul României fără a mai fi nevoie de o generare ulterioară de număr;
- raportează în SIUI — PIAS persoanele care provin din zona conflictului armat din Ucraina si cărora li s-au acordat servicii medicale, materiale sanitare, medicamente si dispozitive medicale, prin utilizarea numărului unic de identificare generat din aplicatie;
-furnizorii de serviciile medicale în asistentă medicală ambulatorie de specialitate pentru specialitătile clinice cuprinse în pachetul de servicii de bază acordă aceste servicii fără a fi necesară prezentarea biletului de trimitere, care este formular cu regim special utilizat în sistemul de asigurări sociale de sănătate.
Reiterăm faptul că, persoanele care provin din zona conflictului armat din Ucraina, beneficiază de drepturile acordate de lege persoanelor asigurate în sistemul de asigurări sociale de sănătate, respectiv de pachetul de servicii de bază prevăzut în contractul-cadru privind conditiile acordării asistentei medicale, medicamentelor și dispozitivelor medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate si în normele de aplicare ale acestuia, precum si de medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale si serviciile medicale cuprinse în programele nationale de sănătate curative.
De asemenea beneficiază si de medicamentele acordate în tratamentul ambulatoriu, fără plata contributiei personale, precum si de scutire de la coplată, fără a fi înregistrate în una din categoriile de persoane asigurate din sistemul de asigurări sociale de sănătate întrucât prin prevederile sus mentionate au fost instituite măsuri de acordare de către România persoanelor care provin din zona conflictului armat din Ucraina, a unei protectii temporare.
În plus fată de cele de mai sus si având în vedere solicitările de informatii primite de la unele case de asigurări de sănătate, privind modalitatea de asigurare a cetătenilor proveniti din zona de conflict armat din Ucraina posesorii unui permis de sedere pentru beneficiarii protectiei temporare, precizăm următoarele:
Măsura acordării protectiei temporare reprezintă o modalitate de răspuns rapid si eficient al statului român la fluxul masiv de persoane strămutate pe teritoriul României din Ucraina, prin simplificarea procedurilor de lucru si asigurarea accesului imediat la măsuri de asistentă.
Astfel potrivit H. G. nn 367/2022 privind stabilirea unor conditii de asigurare a protectiei temporare, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative în domeniul străinilor, în categoria beneficiarilor protectiei temporare sunt incluse persoanele prevăzute la art. 2 din Decizia de punere în aplicare (UE) 2022/382 a Consiliului din 4 martie 2022 de constatare a existentei unui aflux masiv de persoane strămutate din Ucraina în întelesul articolului 5 din Directiva 2001/55/CE si având drept efect introducerea unei protectii temporare, acestora eliberându-li-se permise de sedere pentru beneficiarii protectiei temporare, cu valabilitate pe perioada de aplicare a Deciziei anterior mentionate.
Modelul permisului de sedere pentru beneficiarii protectiei temporare este reglementat prin dispozițiile H.G. nr. 367/2022 amintită anterior.
Precizăm că în conformitate cu art. 288 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, decizia este obligatorie în toate elementele sale, iar în cazul în care se indică destinatarii, decizia este obligatorie numai pentru acestia.
Art. 148 alin. (2) din Constituția României, republicată, stipulează că, în urma aderării României, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum si celelalte reglementări comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate fată de dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare.
Persoanelor titulare ale permiselor de sedere pentru beneficiarii protectiei temporare cu valabilitate pe perioada de aplicare a Deciziei (UE) 2022/382, le sunt aplicabile dispozitiile O.U.G. nr. 15/2022 privind acordarea de sprijin si asistență umanitară de către statul român cetătenilor străini sau apatrizilor aflati în situatii deosebite, proveniti din zona conflictului armat din Ucraina, cu modificările și completările ulterioare si prin urmare beneficiază de toate drepturile prevăzute de acest act normativ, fără a avea calitatea de asigurați în sistemul de asigurări sociale de sănătate din România.
În situatia în care aceste persoane solicită si obtin dreptul de sedere pe teritoriul României în conformitate cu dispozitiile O.U.G nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modficările si completările ulterioare, le vor fi aplicabile prevederile Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare.