Operator de date cu caracter personal – Notificare ANSPDCP Nr. 48

CNAS considera ca afirmatiile despre iminenta unei crize a medicamentelor gratuite si compensate reprezinta o grava dezinformare si au ca scop panicarea bolnavilor si generarea de cozi în fata farmaciilor, ca mijloc de presiune pentru cresterea profiturilor unor societati comerciale, în perioada de negociere si semnare a contractelor pentru anul în curs.

Mai mult, aceste afirmatii au la baza o serie de falsuri, menite sa induca impresia ca sistemul asigurarilor de sanatate este discretionar, netransparent si susceptibil de coruptie. Astfel, nu exista nicio data care sa poata sustine ca fondurile pentru medicamentele compensate si gratuite sunt mai putine în acest an ca anul trecut, desi banii alocati acestui domeniu sunt mai multi cu 15%. În realitate, în acest an pentru medicamentele compensate si gratuite sunt alocate 2,315 miliarde RON, fata de 2,002 miliarde RON în anul 2006. În conditiile în care si preturile medicamentelor au scazut în medie cu 3-4% ca urmare a întaririi monedei nationale fata de principalele valute si a disparitiei unor bariere vamale, cresterea reala de fonduri este de aproape 20%; aceste sume suplimentare reprezinta consumul de medicamente al întregii Românii pentru 2 luni, la nivelul anului 2006.

În ceea ce priveste repartizarea fondurilor pe farmacii, modalitatea de repartizare a fost stabilita în consultare cu mai multe organizatii reprezentative din domeniul sanitar, printre care se numara si Colegiul Farmacistilor din România. Astfel, conform articolelor 11 si 12 din Anexa 30 la Normele metodologice de aplicare a contractului-cadru de acordare a asistentei medicale în anul 2007, stabilirea fondurilor se face în proportie de 80% în functie de adresabilitatea farmaciei respective în semestrul II al anului 2006 (deci nu dupa un istoric preluat de acum 3 ani, asa cum afirma CFR), si în proportie de 20% în functie de calificarea farmacistilor. În cursul consultarilor pentru stabilirea acestor criterii, Colegiul Farmacistilor a fost de acord ca un procent de 15% din suma totala destinata medicamentelor gratuite si compensate sa fie pastrata la nivelul caselor judetene de asigurari de sanatate, pentru a permite suplimentarea prompta a fondurilor la acele farmacii care îsi epuizeaza valorile de contract înainte de sfârsitul lunii calendaristice respective. Suplimentarea acestor fonduri se face pe criterii clare, în functie de consumul mediu zilnic al farmaciei respective din luna precedenta suplimentarii (art. 12 din Anexa 30 la Normele contractului-cadru), iar repartizarea banilor nu se afla la discretia sefilor caselor de asigurari de sanatate, cum sustine Colegiul Farmacistilor. Anexam la acest comunicat documentele doveditoare ale celor afirmate mai sus – articolele din actul normativ mentionate mai sus si procesul-verbal prin care Colegiul Farmacistilor îsi da acordul pentru procedura financiara pe care acum o incrimineaza. În privinta valorilor de contract ale fiecarei farmacii în parte, precizam ca acestea sunt publice si pot fi consultate pe site-urile de Internet ale caselor teritoriale de asigurari de sanatate.

În privinta afirmatiilor ca farmaciile vor falimenta din cauza adaosurilor comerciale prea mici la medicamentele pentru bolile cronice, precizam ca aceste adaosuri sunt în acest an în medie cu 3% mai mari decât anul trecut. În Bucuresti, spre exemplu, adaosul negociat este de 2%, fata de 0% anul trecut. Aceasta înseamna ca profiturile farmacistilor cresc. Mai mult, datele Institutului National de Statistica atesta ca anul trecut veniturile celor care lucreaza în industria farmaceutica le-au depasit pe cele ale lucratorilor din sectorul bancar. Pe de alta parte, în ultimii 3 ani la nivel national s-au deschis peste 1000 de farmacii noi. Toate aceste date arata ca sectorul farmaceutic este înfloritor si în plina expansiune, iar asertiunea ca farmaciile vor disparea este contrazisa de realitate. Daca presedintele Colegiului Farmacistilor este nemultumit ca nu a obtinut de la CASMB procentul dorit de profit pentru propriile farmacii si nu a semnat noul contract nu înseamna ca în aceeasi situatie se afla majoritatea unitatilor farmaceutice din Bucuresti. Dovada este faptul ca 92,4% din aceste farmacii (317 din 343) au acceptat adaosul comercial negociat.

Mentionam ca, în conformitate cu legea, CNAS reprezinta interesele asiguratilor si actioneaza pentru ca medicamentele sa aiba preturi cât mai scazute, astfel ca din banii disponibili sa se poata asigura o cât mai mare cantitate de medicamente pentru asigurati, în acest sens înscriindu-se toate demersurile CNAS de pâna acum.

Referitor la listele medicamentelor compensate si gratuite, precizam ca în ultimii doi ani nu s-a facut nici o schimbare a DCI-urilor, adica a substantelor active, care se aproba prin Hotarâre de Guvern. S-au revizuit doar listele cu denumirile comerciale ale medicamentelor, în functie de disparitia sau aparitia unor noi marci, precum si de schimbarile de pret survenite. Daca aceste liste nu ar fi fost revizuite prompt aceiasi farmacisti care acum reclama desele modificari s-ar fi plâns ca trebuie sa vânda medicamentele cu preturile neactualizate sau, si mai rau, ca trebuie sa aduca la raft produse a caror fabricare a încetat.

-- Extras Norme metodologice
-- Proces-verbal consultari Norme metodologice