Pentru asigurarea accesului persoanelor care provin din zona conflictului armat din Ucraina la drepturile prevăzute la art. 1 alin. (4) și (5) din Ordonanța de urgentă a Guvernului nr. 15/2022, cu modificările și completările ulterioare, trebuie să respectați obligațiile necesare a fi îndeplinite pentru situațiile în care aceste peroane vi se adresează și solicită servicii medicale, materiale sanitare, medicamente și dispozitive medicale.
Prin urmare, în vederea respectării prevederilor legale sus menționate, privind acordarea drepturilor de care beneficiază persoanele care provin din zona conflictului armat din Ucraina, veți proceda după cum urmează:
- se înregistrează în aplicația informatică pusă la dispoziție de Casa Națională de Asigurări de Sănătate persoanele care provin din zona conflictului armat din Ucraina pe baza documentelor prevăzute la art. 13^1 alin. (1) din Normele metodologice pentru stabilirea documentelor justificative privind dobândirea calității de asigurat, precum și pentru stabilirea documentelor necesare atribuirii numărului unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate cetățenilor străini sau apatrizilor aflați în situații deosebite care provin din zona conflictului armat din Ucraina, aprobate prin Ordinul președintelui nr. 1549/2018, cu modificările și completările ulterioare;
- după înregistrarea persoanei în aplicație și atribuirea unui număr de identificare se printează din aplicație datele afișate spre a fi înmânate beneficiarului/pacientului; Documentul respectiv poate fi utilizat ulterior de către pacienți la orice unitate medicală de pe teritoriul României fără a mai fi nevoie de o generare ulterioară de număr;
- se raportează în SIUI-PIAS persoanele care provin din zona conflictului armat din Ucraina și cărora li s-au acordat servicii medicale, materiale sanitare, medicamente și dispozitive medicale, prin utilizarea numărului unic de identificare generat din aplicație;
- furnizorii de serviciile medicale în asistentă medicală ambulatorie de specialitate pentru specialitățile clinice cuprinse în pachetul de servicii de bază acordă aceste servicii fără a fi necesară prezentarea biletului de trimitere, care este formular cu regim special utilizat în sistemul de asigurări sociale de sănătate.
Reiterăm faptul că, persoanele care provin din zona conflictului armat din Ucraina, beneficiază de drepturile acordate de lege persoanelor asigurate în sistemul de asigurări sociale de sănătate, respectiv de pachetul de servicii de bază prevăzut în contractul-cadru privind condițiile acordării asistentei medicale, medicamentelor și dispozitivelor medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate și în normele de aplicare ale acestuia, precum și de medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale și serviciile medicale cuprinse în programele naționale de sănătate curative.
De asemenea, beneficiază și de medicamentele acordate în tratamentul ambulatoriu, fără plata contribuției personale, precum și de scutire de la coplată, fără a fi înregistrate în una din categoriile de persoane asigurate din sistemul de asigurări sociale de sănătate întrucât prin prevederile sus menționate au fost instituite măsuri de acordare de către România persoanelor care provin din zona conflictului armat din Ucraina, a unei protecții temporare.
În ceea ce privește procedura de raportare/facturare/decontare se vor urma următorii pași:
1) Serviciile medicale, medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale acordate de furnizorii aflați în relații contractuale cu casele de asigurări de sănătate, persoanelor menționate în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 15/2022, cu modificările și completările ulterioare, sunt evidențiate distinct/cod unic de identificare temporar, în PIAS;
2) Raportarea și validarea serviciilor medicale, medicamentelor, materialelor sanitare, dispozitivelor medicale, se face în conformitate cu regulile implementate în PIAS;
3) După raportare, furnizorii depun la casa de asigurări de sănătate lista/borderoul cuprinzând distinct, pentru fiecare număr unic de identificare a persoanei beneficiare, tipul și denumirea serviciului medical/medicamentelor/materialelor sanitare/dispozitivelor medicale acordate, cu specificarea și a următoarelor informații: numele şi prenumele, data nașterii, data acordării, data raportării, la care se anexează copiile documentului generat de aplicația informatică pusă la dispoziție de CNAS privind atribuirea unui număr de identificare a beneficiarului, documentelor de identitate ale persoanelor beneficiare, dacă acestea există, sau copiile documentelor medicale de la nivelul furnizorilor, pentru persoanele care nu dețin documente de identitate;
4) După verificarea raportărilor de către casa de asigurări de sănătate, furnizorii sunt înștiințați în scris cu privire la valoarea serviciilor medicale, medicamentelor, materialelor sanitare, dispozitivelor medicale, validate pe fiecare cod unic de identificare temporar și pe total; în cazul respingerii unor servicii/medicamente/materiale sanitare/dispozitive medicale se va comunica motivul refuzului;
5) Se solicită furnizorilor verificarea și confirmarea sumelor validate de casa de asigurări de sănătate;
6) După stabilirea sumelor certe necesare în vederea contractării distincte prin acte adiționale și a plății sumelor validate, se solicită de la CNAS, creditele de angajament și creditele bugetare necesare;
7) După transmiterea filei de buget de către CNAS, se întocmesc actele adiționale, se solicită facturile, și se efectuează plățile.