În atenţia

furnizorilor de dispozitive medicale aflaţi în relaţie contractuală cu CAS Neamţ

 

 

Având în vedere prevederile:

 

” În relațiile contractuale cu casele de asigurări de sănătate, furnizorii de dispozitive medicale au următoarele obligații:(…) f) să nu modifice prețurile de vânzare cu amănuntul și sumele de închiriere ale dispozitivelor medicale transmise / depuse la contractare potrivit prevederilor art.166 alin.(1) lit.i), cu excepția perioadei de contractare anuală organizată de casele de asigurări de sănătate potrivit art.197 alin.(1);”

 

”2. La articolul 294, după alineatul (4) se introduce trei noi alienate, alin.(5)-(7), cu următorul cuprins:

« (5) Sunt scutite de taxă următoarele:

(…)
c) livrarea de proteze şi accesorii ale acestora, cu excepţia protezelor dentare scutite de taxă conform art. 292 alin. (1) lit. b);

d) livrarea de produse ortopedice.

(…)
(7) Scutirile de taxă prevăzute la alin. (5) se aplică în condiţiile prevăzute în normele metodologice.»"

 

- Hotărârii Guvernului nr.653/2023 pentru modificarea și completarea titlului VII ”Taxa pe valoarea adăugată” din Normele metodologice de aplicare a Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.1/2016, publicată în Monitorul Oficial al României, partea I, nr.722/ 04.08.2023 și intrată în vigoare la respectiva dată, potrivit cărora:

”6. După punctul 65 se introduce un nou punct, pct.65^1, cu următorul cuprins:

(…)

(7) Scutirea de taxă prevăzută la art. 294 alin. (5) lit. c) din Codul fiscal se aplică pentru protezele medicale şi accesoriile acestora, exclusiv protezele dentare care sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată, în condiţiile prevăzute la art. 292 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. Proteza medicală este un dispozitiv medical destinat utilizării personale exclusive care amplifică, restabileşte sau înlocuieşte zone din ţesuturile moi ori dure, precum şi funcţii ale organismului uman; acest dispozitiv poate fi intern, extern sau atât intern, cât şi extern. Accesoriul unei proteze este un articol care este prevăzut în mod special de către producător pentru a fi utilizat împreună cu proteza medicală.

(8) Scutirea de taxă prevăzută la art. 294 alin. (5) lit. d) din Codul fiscal se aplică pentru produsele ortopedice. Sunt produse ortopedice protezele utilizate pentru amplificarea, restabilirea sau înlocuirea ţesuturilor moi ori dure, precum şi a unor funcţii ale sistemului osteoarticular, ortezele utilizate pentru modificarea caracteristicilor structurale şi funcţionale ale sistemului neuromuscular şi scheletic, precum şi încălţămintea ortopedică realizată la recomandarea medicului de specialitate, mijloacele şi dispozitivele de mers ortopedice, precum fotolii rulante şi/sau alte vehicule similare pentru invalizi, părţi şi/sau accesorii de fotolii rulante ori de vehicule similare pentru invalizi.”

 

în vederea decontării, furnizorii de dispozitive medicale vor factura dispozitivele medicale care fac obiectul scutirii de taxă potrivit Legii nr.88/2023, către Casa de Asigurări de Sănătate Neamț, la nivelul prețurilor de vânzare cu amănuntul / sumelor de închiriere depuse la contractare, fără TVA.

În răspunsul înaintat Casei Naționale de Asigurări de Sănătate prin adresa cu nr.117840E/10.08.2023, Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale din România a clarificat aspectele referitoare la dispozitivele medicale care fac obiectul scutirii de taxă potrivit Legii nr.88/2023, menționând că acestea sunt definite după cum urmează:

- proteza medicală este un dispozitiv medical destinat utilizării personale exclusive care amplifică, restabileşte sau înlocuieşte zone din ţesuturile moi ori dure, precum şi funcţii ale organismului uman; acest dispozitiv poate fi intern, extern sau atât intern, cât şi extern. Accesoriul unei proteze este un articol care este prevăzut în mod special de către producător pentru a fi utilizat împreună cu proteza medicală.

- produsele ortopedice sunt protezele utilizate pentru amplificarea, restabilirea sau înlocuirea ţesuturilor moi ori dure, precum şi a unor funcţii ale sistemului osteoarticular, ortezele utilizate pentru modificarea caracteristicilor structurale şi funcţionale ale sistemului neuromuscular şi scheletic, precum şi încălţămintea ortopedică realizată la recomandarea medicului de specialitate, mijloacele şi dispozitivele de mers ortopedice, precum fotolii rulante şi/sau alte vehicule similare pentru invalizi, părţi şi/sau accesorii de fotolii rulante ori de vehicule similare pentru invalizi.

În adresa sus-menționată, Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale din România a precizat și faptul că dispozitivele medicale prevăzute în Anexa nr.38 la Normele metodologice de aplicare a Hotărârii Guvernului nr.521/2023 pentru aprobarea pachetelor de servicii şi a Contractului-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, aprobate prin Ordinul MS/ CNAS nr. 1857/441/2023, se încadrează în definițile de mai sus cu următoarele excepții:

 

Prin urmare, având în vedere prevederile legislative amintite anterior, precum și precizările formulate de către Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale din România, furnizorii de dispozitive medicale aflați în relație contractuală cu CAS Neamț vor proceda, începând cu luna august 2023, la facturarea către CAS Neamț a dispozitivelor medicale care fac obiectul scutirii de taxă potrivit Legii nr.88/2023, cu excepțiile sus-menționate, la nivelul prețurilor de vânzare cu amănuntul / sumelor de închiriere depuse la contractare, fără TVA.