Precizări privind procedura de lucru offline:

 

*În perioada de declarare a indisponibilității platformei PIAS, sau, în cazul în care întâmpină dificultăți de transmitere, furnizorii de servicii medicale pot efectua serviciile respective în modul de lucru offline, urmând ca serviciul să poată fi raportat ulterior.

**În modul de lucru offline se efectuează practic aceleași operațiuni pe calculator ca și în modul de lucru online, singura diferență fiind doar faptul că transmiterea operațiunilor efectuate către PIAS nu se face în timp real. Reamintim că la introducerea cardului de asigurat în cititorul de card se înregistrează în calculatorul respectiv amprenta de timp a momentului serviciului respectiv;

***Referitor la verificarea calității de asigurat, precizăm că în majoritatea cazurilor situația de persoană asigurată sau neasigurată este deja cunoscută medicului de familie sau este ușor verificabilă.

Astfel, pentru anumite persoane, categoria de asigurat este aceeași pentru o perioadă lungă de timp, respectiv copii, pensionari, veterani de război etc. Pentru alte categorii, calitatea de asigurat este cunoscută de medicul curant, de exemplu beneficiari de programe naționale de sănătate, iar pentru persoanele care sunt salariate, calitatea de asigurat se menține timp de trei luni după data încetării raporturilor de muncă și/sau serviciu.

În situații justificate, în care nu se paote realiza comunicația cu sistemul informatic, în vederea asigurării accesului liber la serviciile medicale de bază, calitatea de asigurat în sistem se poate atesta și prin prezentarea de către pacient a documentelor care justifică această calitate, conform categoriei de asigurat. Aceste documente sunt enumerate în art.11 alin.1 din Ordinul CNAS nr.1549/2018, cu modificările și completările ulterioare, act normativ postat pe site-ul instituției.

 În situația în care medicul nu poate stabili calitatea de asigurat a unui pacient din lipsa acestor documente justificative, se pot solicita clarificări (telefonic sau prin e-mail) casei de asigurări de sănătate cu care se află în contract medicul.

Subliniem totodată că serviciile necesare în situațiile de urgență medicală sunt incluse în pachetul minimal și se acordă atât persoanelor asigurate, cât și celor neasigurate. Prin urmare, toți pacienții pot și trebuie să fie îngrijiți, oricare ar fi situația sistemului informatic.

****Decontarea serviciilor medicale efectuate în perioade de indisponibilitate a platformei PIAS se realizează în condițiile procedurii reglementate de art.209-212 din Contractul-cadru aprobat prin HG nr.521/2023, în baza ordinului emis de CNAS pentru perioada de indisponibilitate a platformei PIAS.