Urmare adresei CNAS nr.P4089/24.05.2022, referitor la punerea în aplicare a măsurilor reglementate prin dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 15/2022 privind acordarea de sprijin şi asistenţă umanitară de către statul român cetăţenilor străini sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina, cu modificările şi completările ulterioare, pentru asigurarea accesului prevăzute la la art. 1 alin. (4) şi (5) din OG nr.15/2022, va informam asupra obligaţiilor necesare a fi îndeplinite pentru situaţiile în care aceste persoane vi se adresează şi solicită servicii medicale, materiale sanitare, medicamente şi dispozitive medicale:

“Prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 15/2022, cu modificările şi completările ulterioare, au fost adoptate o serie de măsuri în vederea acordării de sprijin şi asistenţă umanitară cetăţenilor străini sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina.

Astfel, la art. 1 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 15/2022, cu modificările şi completările ulterioare, sunt prevăzute următoarele aspecte:

„Art. 1 (4) Persoanele prevăzute la alin. (1) şi (1A1), precum şi cetăţenii străini sau apatrizii aflaţi în situaţii deosebite care provin din zona conflictului armat din Ucraina şi intră în România şi care solicită protecţie internaţională în România, prin derogare de la prevederile art. 20 alin. (1) din Legea nr. 122/2006, cu modificările şi completările ulterioare, care necesită servicii medicale, materiale sanitare, medicamente şi dispozitive medicale, altele decât cele prevăzute la alin. (1) lit. d) şi e), beneficiază de pachetul de servicii de bază prevăzut în contractul-cadru privind condiţiile acordării asistentei medicale, medicamentelor si dispozitivelor medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate si în normele de aplicare ale acestuia, precum si de medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale si serviciile medicale cuprinse în programele naţionale de sănătate curative, ca si asiguraţii români, fără plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, a contribuţiei personale pentru medicamentele acordate în tratamentul ambulatoriu si cu scutire de la coplată."

(5) Pentru persoanele prevăzute la alin. (4), serviciile medicale în asistenţă medicală ambulatorie de specialitate pentru specialităţile clinice cuprinse în pachetul de servicii de bază se acordă fără a fi necesară prezentarea biletului de trimitere, care este formular cu regim special utilizat în sistemul de asigurări sociale de sănătate.

(6) Furnizorii de servicii medicale, materiale sanitare, medicamente şi dispozitive medicale aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate, inclusiv pentru programele naţionale de sănătate curative, sunt obligaţi să înregistreze în aplicaţia informatică pusă la dispoziţie de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate persoanele prevăzute la alin. (4) şi să păstreze copii de pe documentele de identitate, dacă acestea există.

Având în vedere necesitatea punerii în aplicare a prevederilor mai sus menţionate şi implicit elaborarea unor proceduri de lucru, au fost emise următoarele acte normative:

 

Prin urmare, în vederea respectării prevederilor legale sus menţionate, privind acordarea drepturilor de care beneficiază persoanele care provin din zona conflictului armat din Ucraina, furnizorii procedează după cum urmează:

- înregistrează în aplicaţia informatică pusă la dispoziţie de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate persoanele care provin din zona conflictului armat din Ucraina pe baza documentelor prevăzute la art. 13A1 alin. (1) din Normele metodologice pentru stabilirea documentelor justificative privind dobândirea calităţii de asigurat, precum şi pentru stabilirea documentelor necesare atribuirii numărului unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate cetăţenilor străini sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite care provin din zona conflictului armat din Ucraina, aprobate prin Ordinul preşedintelui nr. 1549/2018, cu modificările şi completările ulterioare;

Reiterăm faptul că, persoanele care provin din zona conflictului armat din Ucraina, beneficiază de drepturile acordate de lege persoanelor asigurate în sistemul de asigurări sociale de sănătate, respectiv de pachetul de servicii de bază prevăzut în contractul-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale, medicamentelor şi dispozitivelor medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate şi în normele de aplicare ale acestuia, precum şi de medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale şi serviciile medicale cuprinse în programele naţionale de sănătate curative.

De asemenea beneficiază şi de medicamentele acordate în tratamentul ambulatoriu, fără plata contribuţiei personale, precum şi de scutire de la copiată, fără a fi înregistrate în una din categoriile de persoane asigurate din sistemul de asigurări sociale de sănătate întrucât prin prevederile sus menţionate au fost instituite măsuri de acordare de către România persoanelor care provin din zona conflictului armat din Ucraina, a unei protecţii temporare.”

In plus faţă de cele de mai sus, privind modalitatea de asigurare a cetăţenilor proveniţi din zona de conflict armat din Ucraina, posesorii unui permis de şedere pentru beneficiarii protecţiei temporare, precizăm următoarele:

"Măsura acordării protecţiei temporare reprezintă o modalitate de răspuns rapid şi eficient al statului român la fluxul masiv de persoane strămutate pe teritoriul României din

Ucraina, prin simplificarea procedurilor de lucru şi asigurarea accesului imediat la măsuri de asistenţă.

Astfel potrivit H.G. nr. 367/2022 privind stabilirea unor condiţii de asigurare a protecţiei temporare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul străinilor, în categoria beneficiarilor protecţiei temporare sunt incluse persoanele prevăzute la art. 2 din Decizia de punere în aplicare (UE) 2022/382 a Consiliului din 4 martie 2022 de constatare a existenţei unui aflux masiv de persoane strămutate din Ucraina în înţelesul articolului 5 din Directiva 2001/55/CE şi având drept efect introducerea unei protecţii temporare, acestora eliberându-li-se permise de şedere pentru beneficiarii protecţiei temporare, cu valabilitate pe perioada de aplicare a Deciziei anterior menţionate.

Modelul permisului de şedere pentru beneficiarii protecţiei temporare este reglementat prin dispoziţiile H.G. nr. 367/2022 amintită anterior.

Precizăm că în conformitate cu art. 288 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, decizia este obligatorie în toate elementele sale, iar în cazul în care se indică destinatarii, decizia este obligatorie numai pentru aceştia.

Art. 148 alin. (2) din Constituţia României, republicată, stipulează că, în urma aderării României, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum şi celelalte reglementări comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate faţă de dispoziţiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare.

Persoanelor titulare ale permiselor de şedere pentru beneficiarii protecţiei temporare cu valabilitate pe perioada de aplicare a Deciziei (UE) 2022/382, le sunt aplicabile dispoziţiile O.U.G. nr. 15/2022 privind acordarea de sprijin şi asistenţă umanitară de către statul român cetăţenilor străini sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina, cu modificările şi completările ulterioare şi prin urmare beneficiază de toate drepturile prevăzute de acest act normativ, fără a avea calitatea de asiguraţi în sistemul de asigurări sociale de sănătate din România.

In situaţia în care aceste persoane solicită şi obţin dreptul de şedere pe teritoriul României în conformitate cu dispoziţiile O.U.G nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modficările şi completările ulterioare, le vor fi aplicabile prevederile Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.”