Cardul European de Asigurări Sociale de Sănătate este documentul care conferă titularului dreptul de a beneficia de asistența medicală necesară în cursul unei șederi temporare într-un stat membru al Uniunii Europene.

Cardul European se eliberează asiguratului numai în situația deplasării acestuia pentru ședere temporară într-un stat membru al Uniunii Europene, putând fi utilizat de către asigurații din sistemul de asigurări sociale de sănătate din România numai pe teritoriul Uniunii Europene. Prin ședere temporară se înțelege deplasarea unei persoane în unul dintre statele membre ale Uniunii Europene pentru motive turistice, profesionale, familiale sau pentru studii, pentru o perioadă de timp de cel mult 6 luni.

In vederea eliberarii cardului, persoana asigurata va depune la casa de asigurari de sanatate la care este luat in evidenta o cerere si documente care sa ateste calitatea de asigurat. Casa de asigurari de sanatate verifica calitatea de asigurat a persoanei, urmand ca in situatia in care cererea este aprobata, costurile tiparirii fiind suportate din Fondul national Unic de Asigurari de Sanatate.

Cardul se eliberează în termen de 7 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii în sistemul informatic unic naţional care gestionează aplicarea regulamentelor Uniunii Europene privind drepturile asiguraţilor aflaţi în şedere temporară într-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European

Cardul nu poate fi utilizat pe teritoriul României.

Cardul deschide dreptul titularului la servicii medicale care devin necesare pe perioada deplasării într-un stat membru al Uniunii Europene sau al SEE.   Serviciile medicale acordate nu trebuie să depăşească ceea ce este necesar din punct de vedere medical în timpul şederii temporare în statul membru al UE/ SEE și Elveția.

Serviciile medicale se acordă în conformitate cu legislaţia statului membru al UE/ SEE/Elveția în care se deplasează titularul cardului.

Cardul nu acoperă situaţia în care deplasarea persoanei asigurate are drept scop beneficierea de tratament medical.

În situaţia în care persoana care a obţinut un card nu îndeplineşte toate condiţiile în baza cărora s-a eliberat cardul pe toată perioada de valabilitate a acestuia (inclusiv plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate) şi în această perioadă beneficiază de servicii medicale în cadrul unei deplasări într-un stat membru al Uniunii Europene/SEE și Elveția, persoana în cauză va suporta contravaloarea acestor servicii.

 În această situaţie, casa de asigurări de sănătate emitentă a cardului va rambursa contravaloarea acestor servicii instituţiei din statul membru care a acordat serviciile şi ulterior va recupera contravaloarea acestora de la persoana în cauză.

Perioada de valabilitate a Cardului european este de 2 ani de la data emiterii.

Titularii Cardului European emis de unul dintre statele membre ale Uniunii Europene, in perioada de valabilitate a cardului, beneficiaza de servicii medicale in Romania in aceleasi conditii ca si persoanele asigurate in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate din tara noastra. In acest sens, furnizorii de servicii medicale aflati in relatii contractuale cu casele de asigurari de sanatate au obligatia de a acorda asistenta medicala necesara, urmand a evidentia si raporta distinct caselor de asigurari sociale de sanatate serviciile medicale acordate pentru aceste categorii de persoane.

 

MODALITĂŢI DE ELIBERARE ŞI UTILIZARE A CIP

Certificatul provizoriu de înlocuire a cardului european de asigurări sociale de sănătate, denumit în continuare certificat, se eliberează de casa de asigurări de sănătate în următoarele situaţii:

a)în cazul în care persoana asigurată se află în şedere temporară într-un stat membru al UE/ SEE și Elveția şi nu poate prezenta cardul deoarece nu l-a solicitat la plecare, l-a pierdut, i-a fost furat sau cardul nu este recunoscut de furnizorul de servicii medicale unde este prezentat sau în orice altă situaţie similară. În această situaţie certificatul poate fi solicitat de:

1.instituţia locului de şedere temporară (prin formularul E107) din statul membru al UE/ SEE și Elveția pe teritoriul căruia persoana asigurată are nevoie de asistenţă medicală ce a devenit necesară în timpul deplasării sale;

2.persoana care se află pe teritoriul unui stat membru UE/ SEE și Elveția şi are nevoie de asistenţa medicală ce a devenit necesară pe timpul deplasării sale. În acest caz certificatul se solicită prin intermediul unei cereri scrise adresate casei de asigurări de sănătate unde este luată în evidenţă persoana asigurată. Cererea se poate transmite prin poştă, fax sau e-mail;

b)în situaţia în care circumstanţe excepţionale împiedică casa de asigurări de sănătate să pună cardul la dispoziţia persoanei asigurate;

c)dacă există situaţii de urgenţă care ar face necesară eliberarea cardului în mai puţin de 7 zile lucrătoare.

Certificatul se eliberează în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii la casa de asigurări de sănătate la care este luată în evidenţă persoana asigurată.

Pentru situaţiile prevăzute la lit. a) şi c), certificatul se eliberează în termen de 24 de ore de la data înregistrării cererii la casa de asigurări de sănătate la care este luată în evidenţă persoana asigurată. Certificatul se transmite în regim de urgenţă de casa de asigurări de sănătate emitentă, în România sau în statul membru al UE/ SEE și Elveția, la adresa indicată de persoana asigurată, prin poştă, fax sau e-mail.

Pentru situaţiile prevăzute la lit. b), certificatul se eliberează în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii la casa de asigurări de sănătate la care este luată în evidenţă persoana asigurată. Certificatul se poate elibera persoanei solicitante sau poate fi transmis acesteia prin poştă.

În situaţiile prevăzute la lit. a), data de la care începe perioada de valabilitate a certificatului poate fi stabilită şi anterior datei de emitere a certificatului

În toate situaţiile, certificatul se eliberează numai prin sistemul informatic unic naţional care gestionează aplicarea regulamentelor UE privind drepturile asiguraţilor aflaţi în şedere temporară într-un stat membru al UE sau al SEE.
Pentru eliberarea certificatului se realizează aceleaşi verificări ca la eliberarea cardului.
Certificatul nu poate fi utilizat pe teritoriul României.

Certificatul deschide dreptul titularului la servicii medicale care devin necesare în perioada deplasării într-un stat membru al UE/ SEE și Elveția în aceleaşi condiţii ca şi cardul.
Serviciile medicale acordate nu trebuie să depăşească ceea ce este necesar din punct de vedere medical în timpul şederii temporare în statul membru al UE/ SEE și Elveția.
Serviciile medicale se acordă în conformitate cu legislaţia statului membru al UE/ SEE și Elveția în care se deplasează titularul certificatului.

Certificatul nu acoperă situaţia în care deplasarea persoanei asigurate are scop beneficierea de tratament medical.

În situaţia în care persoana care a obţinut un certificat nu îndeplineşte toate condiţiile în baza cărora s-a eliberat certificatul pe toată perioada de valabilitate a acestuia (inclusiv plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate) şi beneficiază de servicii medicale în această perioadă în cadrul unei deplasări într-un stat membru al UE/ SEE și Elveția, contravaloarea acestor servicii va fi suportată de persoana în cauză. În această situaţie, casa de asigurări de sănătate emitentă a certificatului va rambursa contravaloarea acestor servicii medicale instituţiei din statul membru care a acordat serviciile medicale şi ulterior va recupera contravaloarea acestora de la persoana în cauză.

 

 

 

Cerere tip card european - actualizata 042021

Acte necesare eliberare card european

Fișiere atașate